Jana Vrána: „Projekt Loser(s) byla velká výzva…“
rozhovory
Celkově pro mě projekt Loser(s) byla velká výzva, jelikož se jednalo o první spolupráci jak s Jarkem (choreografem), tak i s kluky (akrobaty a gymnasty). Nakonec to byla nádherná spolupráce, každý z nás musel udělat krok dál a naučit se novým věcem, propojit se se skupinou a zároveň vyniknout.
Dlouho jsi spolupracovala s choreografem Palo Kršiakem a potom jsi uvedla autorské představení. Během toho člověk uvykne specifickým pohybovým vzorcům. Jaké to bylo zkoušet pod vedením Jarka Cemerka, který měl zase jiné a nové nároky?
Autorské tvorbě se věnuji už od dob studia na konzervatoři Duncan Centre, kde je tvorba a improvizace hlavní obor. Uvedla jsem Katarzi, Včely, Magnet, Sfingu a má poslední věc je Electra, která se momentálně hraje v pražském NoD. Vždy mě zajímal u tance můj vlastní pohled, má vlastní cesta… Spolupráce s Palem Kršiakem trvá dodnes, protože jsme na podobné vlně, a to je u tvorby velmi vzácné – vždy, když připravujeme performance, tak se doplňujeme. S Jarkem to byl jinačí druh spolupráce, byla jsem v pozici tanečníka-interpreta a Jarek mě vedl jako choreograf. Byla to úžasná spolupráce, můj projev i mou techniku rozšířil a posunul o velký kus dál – a za to mu velmi děkuji! Tvůj poslední autorský projekt Electra je o vesmíru. Co tě na této oblasti zajímá a fascinuje?
Vesmír je pro mě absolutně fascinující záležitost. Jsem ohromena jeho velikostí a tajemností. Hlavním tématem představení je kosmos a hvězda Electra vzdálená od Země 360 světelných let. Představení, které se dotýká toho, co nemůžeme vidět, na co si nemůžeme sáhnout a na co neznáme odpověď.
Chystám uvedení v Ostravě, určitě si je nenechte ujít... Jana Vrána Jana Vrána absolvovala v roce 2008 konzervatoř Duncan Centre v Praze. Už během studia byla oceněna na mezinárodní choreografické soutěži „Cena Jarmily Jeřábkové“, a poté absolvovala stáž na Institut del Theatre v Barceloně. Důraz klade na vlastní tvorbu (Katharze 2004, Včely 2006, Magnet 2009, Sfinga 2011), v níž zkoumá rozmanité podoby tanečního projevu a zážitky každodenní tělesnosti. Dále pracuje jako taneční interpret a pohybový model pro další média jako je fotografie, film. Spolupracuje s designéry, např. šperkařkou Danou Bezděkovou, módní návrhářkou Petrou Ptáčkovou ad. na fashion shows nebo výtvarných instalacích. K dalším významným spolupracím patří tvorba s choreografkou Angelou Lamprianidou a improvizátorem Martinem Zbrožkem. Interpretačně se podílela na desítkách inscenacích např. v performancích Kateřiny Stupecké (Sunyata – Cena Sazky 2010), bratří Formanů (Kráska a zvíře, Rusalka, ND), Roberta Wilsona (Káťa Kabanová, ND), Pala Krsiaka (Princezna), Dae Men a Jarka Cemerka (Losers).
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 11 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 11 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 13 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 25 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace