Správanie sa nemení
reportáže
Pudique Acid aj Extasis majú podobné motívy avšak odlišnú poetiku. Dve sa napokon prepoja a vytvoria akoby seriál na pokračovanie. Na javisku sa stretávajú muž a žena formujúc prienik mužsko-ženských rolí, špecifík gendrového správania. Do toho zapájajú karikatúry na isté druhy triedneho spoločenského vystupovania.
V úvode Pudique Acid diváci sledujú duet zvláštnych pohybových sekvencií, ktoré rozlišujú gendrové role a určujú kto je komu oporou. Priebeh sa spomaľuje, aby vynikli jednotlivé témy, respektíve len náčrty tém, či viac motívov. To, čo dvoch tanečníkov v úvode spája predovšetkým, je kostým neurčito ženský, neurčito mužský, pretože sukňa, ktorú nosia, je škótska. Jeho jednotlivé časti s každou novou pohybovou sekvenciou odkladajú – najskôr dlhé tričko, potom sukňu, napokon i nohavice. Diváci v nich vidia čoby dvojčatá, ktoré pomocou nemeckých lieders budú karikatúrne odkrývať krivky správania jednotlivých etáp 20. storočia.
Scény pozostávajú z nemej časti a z choreografie k lieder. Tá vyberá len zlomky, či náznaky ľudského chovania v presnom gendorvom rozdelení (ako je otvorenie dverí, narábanie s pohárom aperitívu, púšťania gramofónu, atď.). Komický moment nastáva v nedokončenosti daného pohybu a v tom, že je mužsko-ženskou dvojicou prezentovaný zrkadlovo.
Historickú epochu naznačuje hudba. Posuny, ktoré bránia upadnutiu do monotónnosti zabezpečuje tiež posun v hudobnom žánre – od maršalských piesní cez songy z varieté až po operetu. Na operu si trúfne až druhá časť Extasis, v ktorej sa kostýmy premenia na dlhé pánske plášte a bohato riasené biele sukne. Pohyb začína disperzovať do abstraktnosti a gendrová homogénnosť sa začína diferencovať v dvojaké role. Na záver “ona” zmizne a “on” v žiali preberá na seba jej rolu – tvár si celú natrie rúžom na pery. Tak ako v priebehu celého predstavenia, na záver tak najviac zarezonuje téma nerozlučiteľnosti a vzájomnosti.
Prieniky, tak kostýmové ako aj choreografické pôsobia funkčne a rezonujú celkom presne. Je zvláštne, že napriek postupu desaťročí nestráca táto kreácia na aktuálnosti a nestráda ani jej estetika. Rovnako tiež nemožno povedať, že by tomu tak bolo vďaka dokonalosti choreografie. Predstavenie je oslavou témy, vtipným odleskom správania, ako sa jeho spoločenské klišé nemení. Alebo si len festival sláviaci hodný vek vybral ukážku večnej mladosti a povolal na javisko otázku nadčasovosti.
Pudique Acide / Extasis
19. – 29. októbra 2011
Théâtre de la cité internationale, Festival d’Automne
Choreografia: Mathilde Monnier a Jean François Durore
Hudba: Kurt Weill, Bernard Herrmann
Hrajú: Sonia Darbois, Jonathan Pranlas
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace