Přehlídka evropských baletních škol neurazila ani nenadchla

V rámci oslav 70. výročí Taneční konzervatoře hl. m. Prahy se 2. listopadu 2015 uskutečnila ve Státní opeře Přehlídka evropských baletních škol, na které se představili studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, Tanečního centra Praha – konzervatoře, Taneční konzervatoře Brno, Tanečného Konzervatória Evy Jaczovej Bratislava, Baletní školy Vídeňské státní opery, Divadelního institutu v Barceloně a Státní baletní školy v Bytomi. Celkem bylo na programu čtyřicet jedna čísel klasického, současného i lidového repertoáru.   

Ilustrační foto: studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy.

Ilustrační foto: studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy.

Klasické defilé

První část patřila klasickým variacím a pas de deux z baletů jako Marná opatrnost, Giselle, Paquita, Spící krasavice, Plameny Paříže a další. Program zahájily nejmladší účastnice večera, studentky třetího ročníku Taneční konzervatoře hl. m. Prahy (dále jen TKP) Pizzicatem z baletu Sylvie na hudbu Léa Delibese. Dále se v první půli večera představily například studentky pátého ročníku z téže školy, které ve trojici zatančily variaci Floriny z baletu Spící krasavice. Za zmínku stojí i výkon Anny Novotnépas de deux ze stejnojmenného baletu, která v letošním školním roce končí svá studia na TKP. Rovněž studentky šestého ročníku z Bratislavy zaujaly svou technickou přesností. Z brněnských studentů upoutala svým zjevem Tána Palichová ve variaci z baletu Paquita. Také Maciej Pletnia z Polska se zhostil role Alberta z baletu Giselle s naprostou taneční jistotou. Stejně tak studentky TKP Carolina Brantes (Marná opatrnost) a Anna Vágnerová (Don Quichotte) z osmého ročníku přinesly na jeviště svěží vítr a upoutaly taneční suverenitou.  

Moderní variace – hlavně ukázka dispozic

Program druhé části večera sestával z moderních a lidových choreografií. V prvně jmenovaných převládala sólová čísla vystavěná na dispozicích jednotlivých interpretů, ve kterých největší roli hrálo, „kdo si dá nohu víc za ucho“. Za choreograficky propracovanější díla považuji například choreografii Hany Turečkové Corpus v podání studentů šestého ročníku TKP Kristiana Pokorného a Ondřeje Potužníka. Dále pak Ztracené iluze v podání Baletu Praha Junior v choreografii Attily Egerháziho, které zpočátku zaujaly, ale po chvíli se vynořování tanečníků ze tmy okoukalo. Svou přirozenou tanečností upoutala členka Bohemia Baletu Ayano NagamoriPrimaveře, kterou vytvořila Bérangère Andréo.  

Ilustrační foto: studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy.
Maraton variací

Poslední tři choreografie vycházely z lidového tance. Ve Valašských hrách předváděli studenti TKP a členové Bohemia Baletu zábavné akrobatické kousky. Energický Gopak mohli diváci zhlédnout v provedení posluchače Baletní školy Vídeňské státní opery Sebastiana Mazziase. Přehlídku uzavřeli studenti TKP choreografií Furiant Kateřiny Dedkové-Frankové.

Na některých výkonech bylo patrné, že jejich interpreti mají již nějakou jevištní praxi za sebou, na jiných, že ji teprve získávají. Šlo tady skutečně o přehlídku, protože zhlédnout v průběhu tří hodin čtyřicet jedna variací a choreografií je i pro zkušeného diváka celkem náročné. Na druhou stranu se naskytla možnost spatřit na jednom jevišti studenty několika našich i zahraničních škol, což by se za normálních okolností podařilo jen těžko.

Témata článku

Attila EgerháziHana TurečkováKateřina Dedková - Franková

Taneční konzervatoř hl. m. Prahy

Státní opera

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: