Prague International Ballet Gala 2013
reportáže
Večer otevřel taneční pár ze souboru Béjart Ballet Lausanne, první sólisté Elisabet Ros a Julien Favreau, ale nešlo v pravém slova smyslu o duet. Choreografie na píseň skupiny Queen I Was Born To Love You byla ukázkou béjartovské kombinace klasické taneční techniky s moderními prvky, vysoká tanečnice atletického zevnějšku tančila sólově s razancí a silou, která vycházela z charakteru hudby, její partner byl spíš postavou v pozadí.
Po rozjezdu v duchu moderního baletu se program přesunul do zcela jiného období, neboť další hosté se představili v pas de deux z baletu La Sylphide. Maria Yakovleva a Marian Walter jsou prvními sólisty z Vídně a Berlína. Ačkoli jsou členy různých souborů, jejich partnerská souhra funguje, o čemž se však diváci přesvědčili až později večer. Romantický duet Jamese a Sylfidy mnoho kontaktních situací nepřináší, neboť jeho choreografické provedení vychází ze zákonitostí světa nadpřirozených bytostí, které říkají, že víly není možné se dotýkat. Sylfida v současnosti není uváděna na repertoáru Národního divadla, takže bylo příjemné si připomenout Bournonvillův balet alespoň takto. Maria Yakovleva působila étericky, ale daleko větší pozornost na sebe strhl Marian Walter, který velice čistě batýroval.
Do podoby moderního baletu ve stylu 80. let se vracel duet Cornered na minimalistickou hudbu Philipa Glasse, který interpretovali sólisté Julia Tonelli z Curyšské opery a Wim Vanlessen z Flanderského královského baletu. Autor choreografie Nicolo Fonte (www.nicolofonte.com) vytvořil abstraktní kus bez viditelného dramaturgického oblouku, který dal vyniknout především technické vybavenosti interpretů. Diváci mohli obdivovat dispozice tanečnice i stoprocentní partnerskou práci, ale celý kus působil dojmem neukončenosti. Podle přehledu autorovy tvorby se ale zřejmě jedná o výňatek z delšího celku, který má nepochybně vlastní kompozici a ideu.
Z klasického baletního dědictví se v první polovině večera na programu objevilo pas se deux z baletu Korzár, které snad nechybí na žádném gala. Interpretovali je Ekaterina Khaniukova (Národní opera Ukrajiny) a Davit Galstyan (první sólista Ballet du Capitole, častý host pražských gala). A podobně jako u La Syphide to byl tanečník, který na sebe strhl největší pozornost. Je na první pohled vyzrálejším interpretem a vystupuje nesmírně sebejistě, je ovšem také pravda, že krátká mužská variace tohoto pas de deux a mužské skoky vůbec jsou líbivou a efektní složkou, na kterou publikum vždy čeká.
Z oboru charakterních tanců zakončilo první polovinu večera krátké sólo Denise Medvedeva z velkého divadla v Moskvě, který velmi temperamentně zatančil ruský, respektive ukrajinský tanec gopak, tedy jednu z mnoha stylizovaných jevištních variant. Mužské sólo zahájilo i druhou polovinu večera: Davit Galstyan tančil oblíbenou choreografii Les Bourgeois, v níž Ben van Cauwenbegh ilustruje jeden z kritických šansonů Jacquese Brela. Kolikrát už jsme ji na různých gala viděli, se snad ani nedá spočítat, ale jisté je, že její účinek je vždy stoprocentní. Sluší tanečníkům mrštným a vybaveným hereckými kvalitami, a tyto vlastnosti sympatický tanečník s arménskými kořeny rozhodně má.
Na scénu se vrátili M. Yakovleva a M. Walter v dalším oblíbeném kusu, a sice Čajkovského pas de deux. Slavnou choreografii George Balanchina zvládli technicky bez potíží, ale chvílemi se zdálo, že pro samou vytříbenost pohybu se vytrácí onen „glamour“ nádech Balanchinových děl, bezprostřednost a rafinovanost, s jakou se jeho choreografie mají spíše prožívat než předvádět. Na programu byl další kus Maurice Béjarta v podání jeho tanečníků, tentokrát dlouhý duet na hudbu Gustava Mahlera, a to na část ze 3. symfonie, jejíž poslední větu uvádí motto Was mir die Liebe Erzählt – Co mi vypráví láska. Pro diváka baletního galavečera by bylo obtížné hledat v duetu filosofické poselství: v choreografii z roku 1974, která ve francouzštině nese název Ce que l’amour me dit, se Béjart zabýval odkazem F. Nietzscheho, který inspiroval už přímo i Mahlera. Vzájemný vztah filosofické inspirace, hudby, která vznikla na sklonku 19. století a moderní choreografie, která s ní pracuje, je komplikovaný, ale i bez jakéhokoli pokusu o hledání souvislostí si niternou neverbální rozmluvu mezi tanečníky může divák užít. Jako duet dvou zkušených a disponovaných tanečníků, jejichž těla ve světlých trikotech A těžko může někdo Béjarta interpretovat lépe než tanečníci jeho souboru. Ostatně tu jde také pouze o úryvek delšího choreografického díla, které jinak pracuje se sólovým párem i se sborem a využívá ještě další dvě věty Mahlerovy symfonie. Závěr večera patřil tanečníkům, které už také Praha z gala večerů zná: Yolanda Correa a Yoel Carreño byli donedávna prvními sólisty Kubánského národního baletu, dnes Norského národního baletu. Na programu bylo pas de deux Diana a Akteon z baletu Esmeralda, které také patří ke stálicím baletních koncertů. Oba zkušení tanečníci si získali publikum lehkostí a samozřejmostí, s jakou své party zvládají: nesnaží se oslňovat technickými dovednostmi, ale vkládají do vystoupení energii, pohybují se po jevišti suverénně a bez riskování, své vystoupení si jedním slovem užívají. Letošní Gala z produkce Prague International Ballet bylo skromnější, ale jeho pořadatelé se houževnatě snaží o udržení tohoto projektu do dalších ročníků. Práce organizátorů je obdivuhodná i s ohledem na zcela mizivou medializaci, na kterou zřejmě už nezbylo v rozpočtu místo. Státní opera sice nebyla vyprodaná, ale publikum, které se tu sešlo, bylo velmi vděčné a vstřícné, takže si snad zahraniční taneční hosté odnesli z Prahy příjemné vzpomínky. Psáno z představení 20. května 2013 ve Státní opeře. Program: I Was Born To Love You
Hudba: Queen
Choreografie: Maurice Béjart
Tančí: Elisabet Ros, Julien Favreau
La Sylphide (pas de deux)
Hudba: Herman S. Løvenskiold
Choreografie: August Bournonville
Tančí: Maria Yakovleva, Marian Walter
Cornered
Hudba: Philip Glass
Choreografie: Nicolo Fonte
Tančí: Julia Tomelů, Wim Vanlessen
Korzár (pas de deux)
Hudba: Riccardo Drigo
Choreografie: Marius Petipa
Tančí: Ekaterina Khaniukova, Davit Galstyan
Gopak
Hudba: Vasily Solovyov-Sedol
Choreografie: Rostislav Zakharov
Tančí: Denis Medvedev
Les Bourgeois
Hudba: Jacques Brel
Choreografie: Ben van Cauwenbegh
Tančí: Davit Galstyan
Čajkovskij pas de deux
Hudba: Petr I. Čajkovskij
Choreografie: George Balanchine
Tančí: Maria Yakovleva, Marian Walter
What Love Tells Me
Hudba: Gustav Mahler
Choreografie: Maurice Béjart
Tančí: Elisabet Ros, Julien Favreau
Pas de deux Diana a Akteon
Hudba: Agrippina Vaganovová
Choreografie: Marius Petipa
Tančí: Yolanda Correa, Yoel Carreño
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace