Jarní období se stalo oblíbeným časem baletních galavečerů a přehlídek toho nejlepšího z repertoáru nejen kamenných divadel. Letošní rok nebyl výjimkou. V poměrně těsném sledu za sebou představila svá Balet Gala Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě a Moravské divadlo v Olomouci. Oba večery se v mnohém podobaly, přesto měl každý z nich svůj osobitý ráz. Jejich program odrážel aktuální repertoár obou divadel i provázanost s dalšími soubory, včetně těch zahraničích. A v obou případech vsadili organizátoři na neutuchající kouzlo klasického tance, přičemž ponechali prostor pro styl moderní a současný.
Domácí i zahraniční hosté
Olomouckému Balet Gala předcházela řada očekávání – jednalo se o první akci podobného druhu pod uměleckým vedením Michala Štípy a diváci se mohli těšit na jedno z jeho posledních vystoupení s Nikolou Márovou. Štípa svou úspěšnou taneční kariéru v Národním divadle v Praze před časem ukončil, rozhodl se však objevit se ještě jednou v rolích, díky nimž se etabloval jako danseur noble.
V Ostravě je baletní galavečer stálicí programu už několik sezón a jeho letošní formát se od předešlých ročníků příliš nelišil. Ukázky ze stávajícího repertoáru baletního souboru se střídaly se vstupy domácích i zahraničních hostů, převážně ze sousedního Polska a Slovenska, ale také ze Španělska.
Jak už bylo řečeno, ostravskému i olomouckému Balet Gala vládl klasický tanec, nejčastěji v podobě oblíbených pas de deux, která jsou základním stavebním kamenem velkých baletů 19. a 20. století. Tanečníci v nich mají možnost ukázat technickou bravuru jak v partnerské práci, tak v sólových variacích. V Ostravě jsme měli možnost vidět ukázky z ikonických baletů, jako je Labutí jezero, Spící krasavice, Esmeralda či Korzár, v podání umělců z různých souborů, ať už místního baletního ansámblu Národního divadla moravskoslezského, či Národního divadla v Praze, Slovenského národného divadla nebo souboru Polski Balet Narodowy. Jejich výkony byly na vysoké úrovni, a to nejen co se týče provedení choreografie, ale také jevištního výrazu a smyslu pro detail a charakter postav. Díky efektním a odvážným skokům a mnohočetným piruetám, které dominují závěrečným codám, si tanečníci vysloužili srdečné ohlasy diváků.
Od klasiky k současnosti
Olomoucké Gala vsadilo na baletní evergreeny od samého začátku. První polovina večera totiž patřila suitě z baletu Paquita, ve které se představili sólisté a sbor baletu Moravského divadla. Této nelehké choreografie se zhostili více než dobře a s velkým nasazením, ačkoli jsme přirozeně mohli vidět více i méně jisté výkony, převážně v sólových variacích. V druhé půli večera, podobně jako v Ostravě, přišly na řadu klasiky všech klasik – tzv. bílé pas de deux z baletu Labutí jezero a svatební pas de deux z baletu Louskáček v podání Nikoly Márové a Michala Štípy. Jejich dlouholeté společné působení na jevišti a vzájemné napojení bylo znát na první pohled, stejně jak radost (ale i dojetí) ze zřejmě poslední příležitosti si společně užít světla ramp. Dalších neméně známých tanečních čísel, jako je Pas de deux ze Spící krasavice a Dona Quijota či Grand pas z Bajadéry (ta je ostatně prvním celovečerním baletem, který Michal Štípa jako umělecký šéf s baletem Moravského divadla v této sezóně nastudoval), se opět zhostili sólisté a sbor olomouckého baletu. Je příjemné vidět, jak takové výzvy, jakou je právě Bajadéra, posouvají olomoucké tanečníky vpřed a je na nich znát, že si tyto příležitosti náležitě užívají.
Nesmíme zapomenout ani na další taneční žánry, které se na Balet Gala objevily. V tomto ohledu bylo ostravské Gala mnohem pestřejší, nabídlo choreografie neoklasické, například z dílny Krysztofa Pastora nebo Yuri Vámose, i současné, jako byla vystoupení interpretů ze špičkového španělského souboru Compaňía Nacional de Danza (ti přivezli například jeden z duetů Nacha Duata), ale i ochutnávky z nedávné premiéry ostravského baletu, složeného večera Vzlety a pády. V Olomouci jsme mohli vidět pouze dvě moderní čísla, a to duet Zrcadlení Petera Dedinského a duet, který si všude získává srdce publika – O Balcão de Amor Itzika Galiliho, s nímž se představili pro změnu tanečníci ostravští.
Obě Gala jasně odrážela směřování daných souborů – stylovou rozmanitost v Ostravě a zájem o klasické tituly v Olomouci, kde s novým uměleckým šéfem zavládla nová atmosféra. Adekvátní délka dvou hodin diváky příliš neuondala, a přesto obsáhla poměrně bohatou taneční přehlídku. V Olomouci příjemně překvapil rámec celého programu, tedy úvodní mluvené slovo a uvítání a závěrečná taneční děkovačka. Takovéto ukotvení v Ostravě bohužel chybělo.
Co ale působilo velmi rušivě v obou případech, byl hudební doprovod. Kvalitním tanečním výkonům neodpovídala často nevalná úroveň reprodukované hudby, která v případě galavečerů supluje živý orchestr. Občas zněla příliš potichu, jindy zase nahlas a troufám si říct, že s takovým doprovodem se dobře nepracuje ani samotným tanečníkům. Profesionálně připravený program tak pokulhával právě v této oblasti, ale doufejme, že to není neřešitelný problém do příštích ročníků.
Divácké uznání přišlo v podobě ovací vestoje v Ostravě i v Olomouci – jasnost sdělení a důraz na efekt, který v klasickém tanci vládne, stále funguje a fungovat bude, ať už jde o svátečního diváka (jichž galavečery přilákaly jistě mnoho) nebo o znalce. Své adresáty si, pevně doufám, našla také moderní a experimentální linka, protože úspěch dnes tkví právě v oné rovnováze mezi tradicí a progresem.
Psáno z představení konaných 17. dubna 2019, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava, a 23. dubna 2019, Moravské divadlo Olomouc.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?