Tvůrcem tohoto autorského baletu je Viktor Konvalinka, bývalý sólista baletního souboru pražského Národního divadla, člen uskupení Dekkadancers, renomovaný tanečník a choreograf se zkušenostmi u nás i v zahraničí. Je o něm známo, že ho baví propojování různých žánrů, rád pracuje s příběhem a jihočeský soubor už z minulosti zná. V roce 2017 pro něj připravil komiksový večer s prvky soap opery s názvem Elixír.
V předmluvě ke svému dílu uvádí: „Co vše může cítit starý člověk, který se ocitl v domově důchodců? Cítí se osvobozen od svých denních povinností a konečně ve společnosti nových přátel, či jak uvězněný na samotce utahován v kazajce svých vlastních pocitů a vzpomínek?“
Na potemnělé jeviště přichází šouravým krokem tanečník a v tichu odloží paruku. Jednoduchou scénu se třemi stoly postupně zaplňují ostatní klienti domova důchodců a pomocí stolů, vlastních těl, úderů, šoupání a zvuků vytvoří hudbu, happening tmelící onu seniorskou skupinu. Do této sehrané party přichází rušivý element, Velká paní v podání zkušeného budějovického matadora Zdeňka Mládka, která se stává jakýmsi průvodcem a glosátorem celého večera. Snaží se připojit k ostatním, ale je stále odmítána.
Konvalinka namíchal dramaturgicky pestrý příběh střídající různé nálady s řadou zajímavých režijních nápadů. Uvažuje nad věčnou pravdou chátrajícího lidského těla a mladé duše, když nechává tanečníky improvizovaně řádit v disco rytmu. Dění je zarámováno střípky vzpomínek, kterými žije stáří. Jednotliví tanečníci sdělují na mikrofon svá nejskrytější traumata, problémy, ale i okamžiky štěstí. A tak se střihem mění různé nálady – velmi pohodový tanec žen s nostalgickou atmosférou počátku 20. století střídá pocit osamělosti, izolace a frustrace, který je velmi dobře zpracován za pomoci funkčních rekvizit – tří stolů. Navazuje další, až morbidní, část o nenarozeném dítěti a sled výjevů zakončuje muzikálové taneční číslo.
Viktor Konvalinka je opravdu typickým představitelem autorského přístupu. Je nejen choreografem, tvůrcem světel a kostýmů, ale i libretistou a režisérem v jedné osobě. Je nutno přiznat mu citlivý lidský přístup, schopnost vykouzlit s minimálními prostředky tu správnou atmosféru a přinést řadu nezvyklých nápadů, zvlášť za pomoci jednoduché a variabilní scénografie. Jeho choreografický jazyk vychází ze současného tance, ale nic moc zvláštního a specifického zde nenajdeme. Výjimkou byl duet muže a ženy v podání Ayano Nagamori a Sebastiana Mazzia plný souznění, plynulého, vznášejícího se pohybu s náznaky občasného jiskření vyjádřeného staccatovými částmi.
Hudba Alexandra Sadirova sehrála spíše služebnou roli splňující režisérovy představy a charakterizující měnící se náladu a atmosféru jednotlivých částí. Mladý soubor baletu Jihočeského divadla se představil velmi sympaticky. Je to fungující a citlivá skupina s bezprostředním projevem, schopná tanečního i hereckého naplnění choreografových představ. Díky ní ochutnávka chystaného komponovaného večera dobře zafungovala.
Psáno z premiéry online 19. prosince 2020, Jihočeské divadlo, České Budějovice.
Vzpomínky staré paruky
Choreografie, světla, kostýmy: Viktor Konvalinka
Hudba: Alexandr Sadirov
Zpěv: Alessandro Giovine
Účinkují:
Velká paní: Zdeněk Mládek
Sóla: Hiroto Yamaguchi, Sophie Debou, Mai Iwamoto, Paolo Terranova
Duet: Ayano Nagamori, Sebastiano Mazzia
Premiéra: 19. 12. 2020 online
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 3x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?