Performance TIDE tak váže hudbu a tanec v jediný zážitek, klade si za cíl aktivovat citlivost a vnímavost – schopnosti, které by měly být lidskému pokolení vlastní, ale v dnešní uspěchané době je ztrácí. Zejména v západní kultuře lidé otupěli, aby mohli žít v okamžité, bezodkladné a často stresující realitě.
Jako dva performeři, dvě těla, dvě masy, které k sobě na jevišti pomalu tíhnou, zahajují Bára Sigfúsdóttir s Eivindem Lønningem jemnou souhru hudby a pohybu. Stejně jako příliv, střídavé stoupání a klesání moře v důsledku přitažlivosti měsíce a slunce, se Lønningův zvuk a éterický pohyb Báry Sigfúsdóttir jemně prolínají a táhnou jeden druhého v čase tam a zpět. Jsou propojeni a zároveň neustále ovlivňováni jeden druhým. Vibrující vztah mezi zvukem a tichem, pohybem a klidem volně plyne a zanechává stopu. Představení trvá jen půl hodiny, táhne se v pomalém tempu, diváci ale špicují uši, bystří oči a aktivně se odevzdávají celou svou bytostí zvuku, pohybu a přítomnému okamžiku.
Bára Sigfúsdóttir vytvořila svým minimalistickým pohybem v trávě pod lipou vizualizaci tělesných detailů a nuancí. Lyrickou a abstraktní linku příběhu, v němž je opakovaným motivem postavení člověka ve vztahu k přírodě, vypráví každou částí svého těla, bez velkých gest, subtilně, něžně a uvolněně. Hraje si s perspektivami organického a smyslového a setkáváním živých a neživých organismů.
Lønningův kompoziční materiál pro trubku nabízí citlivý a na textuře založený zvuk, jasné struktury s přísným rámcem, umožňujícím improvizaci, detailní práci s rytmem, dechem, šumem, pískáním i napodobováním zvuků přírody, které jsou prokládány promyšlenými dávkami ticha.
Performance TIDE představuje scénograficky nápaditý a osobitý způsob zkoumání a skládání pohybového materiálu, který je meditační, muzikální s nádechem atmosféry bukolické poezie, idylicky zobrazující pastýřský nebo venkovský život. Osvěžuje umístěním do zeleně, soustředěnou, sofistikovanou interakcí se smyslem pro zpomalení a detail; dokáže uklidnit mysl pozorovatele i jeho dech a koncentrovat pozornost k tělu. Umožňuje se zároveň zaměřit na okolní zvuky všedního dne – jakousi deautomatizaci ruchu a okolního shonu a hemžení a zaposlouchání se. Jde o akt transformace, ve kterém se všední stává magickým, abstraktní konkrétním a detailní praktickým.
Psáno z představení 1. září 2023 nedaleko od Studia ALTA u dětského hřiště v Thomayerových sadech.
TIDE
Choreografie a tanec: Bára Sigfúsdóttir
Hudbu vytvořil a prezentuje: Eivind Lønning
Produkce: Grip
Koprodukce: kunstenwerkplaats Pianofabriek
S podporou: kunstencentrum nona, Dance Slátiersdatelkúsíkne, Dance Slátiersturhúsík
Finanční podpora: Funding for Norwegian and Icelandic Collaboration, Art Council Norway, Flemish Community Commission, Mobility Fund of the Nordic Culture Point
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 1x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace