Performance TIDE tak váže hudbu a tanec v jediný zážitek, klade si za cíl aktivovat citlivost a vnímavost – schopnosti, které by měly být lidskému pokolení vlastní, ale v dnešní uspěchané době je ztrácí. Zejména v západní kultuře lidé otupěli, aby mohli žít v okamžité, bezodkladné a často stresující realitě.
Jako dva performeři, dvě těla, dvě masy, které k sobě na jevišti pomalu tíhnou, zahajují Bára Sigfúsdóttir s Eivindem Lønningem jemnou souhru hudby a pohybu. Stejně jako příliv, střídavé stoupání a klesání moře v důsledku přitažlivosti měsíce a slunce, se Lønningův zvuk a éterický pohyb Báry Sigfúsdóttir jemně prolínají a táhnou jeden druhého v čase tam a zpět. Jsou propojeni a zároveň neustále ovlivňováni jeden druhým. Vibrující vztah mezi zvukem a tichem, pohybem a klidem volně plyne a zanechává stopu. Představení trvá jen půl hodiny, táhne se v pomalém tempu, diváci ale špicují uši, bystří oči a aktivně se odevzdávají celou svou bytostí zvuku, pohybu a přítomnému okamžiku.
Bára Sigfúsdóttir vytvořila svým minimalistickým pohybem v trávě pod lipou vizualizaci tělesných detailů a nuancí. Lyrickou a abstraktní linku příběhu, v němž je opakovaným motivem postavení člověka ve vztahu k přírodě, vypráví každou částí svého těla, bez velkých gest, subtilně, něžně a uvolněně. Hraje si s perspektivami organického a smyslového a setkáváním živých a neživých organismů.
Lønningův kompoziční materiál pro trubku nabízí citlivý a na textuře založený zvuk, jasné struktury s přísným rámcem, umožňujícím improvizaci, detailní práci s rytmem, dechem, šumem, pískáním i napodobováním zvuků přírody, které jsou prokládány promyšlenými dávkami ticha.
Performance TIDE představuje scénograficky nápaditý a osobitý způsob zkoumání a skládání pohybového materiálu, který je meditační, muzikální s nádechem atmosféry bukolické poezie, idylicky zobrazující pastýřský nebo venkovský život. Osvěžuje umístěním do zeleně, soustředěnou, sofistikovanou interakcí se smyslem pro zpomalení a detail; dokáže uklidnit mysl pozorovatele i jeho dech a koncentrovat pozornost k tělu. Umožňuje se zároveň zaměřit na okolní zvuky všedního dne – jakousi deautomatizaci ruchu a okolního shonu a hemžení a zaposlouchání se. Jde o akt transformace, ve kterém se všední stává magickým, abstraktní konkrétním a detailní praktickým.
Psáno z představení 1. září 2023 nedaleko od Studia ALTA u dětského hřiště v Thomayerových sadech.
TIDE
Choreografie a tanec: Bára Sigfúsdóttir
Hudbu vytvořil a prezentuje: Eivind Lønning
Produkce: Grip
Koprodukce: kunstenwerkplaats Pianofabriek
S podporou: kunstencentrum nona, Dance Slátiersdatelkúsíkne, Dance Slátiersturhúsík
Finanční podpora: Funding for Norwegian and Icelandic Collaboration, Art Council Norway, Flemish Community Commission, Mobility Fund of the Nordic Culture Point
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 1x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?