Prázdnou místnost rozdělovala v půlce vodorovná kovová konstrukce, která držela zvlněný plášť připomínající oblaka. Divák měl tedy při vstupu strop rovnou nad hlavou. Holý tmavý prostor narušilo modré světlo, které unikalo z otevírajících se dveří. Postava sunula mikrofon po zemi a vkrádala se do místnosti. Klidnou a jemnou atmosféru výjevu s dívkou v bílých vzorovaných šatech narušil vpád muže, který narážel do všech stran. S dívčinou pomocí vysvobodil hlavu z helmy a postupné osídlení prostoru mohlo začít. Performeři celou dobu udržovali spojení, prostřednictvím rekvizit vytvářeli svůj vlastní svět. Situace romantické a roztomilé, ale i vtipné, energické či podrážděné v náznacích a zkratkách gest ponechávaly divákovi prostor pro fantazii.
Postupným vrstvením obydlí se z prázdné scény stávala scéna plná. Celé představení kladlo důraz na vizuální stránku a důmyslně využívalo světel, která byla nedílnou součástí rekvizit. Dunivé zvuky padajících kusů dřeva kontrastně rozrážely pokojnou náladu v místnosti. Performeři po většinu představení vytvářeli zvuky sami – jednotlivými rekvizitami nebo formou live skladeb pomocí looperu, čímž dotvářeli dialog jejich vztahu. Celkově se tedy večer nesl v podobě „udělej si sám“, což podpořilo snový svět „místa někde uprostřed ničeho“. Tečkou na závěr byl Klářin únik do druhé půlky nevyužité plochy. Po žebříku se světlem v ruce vystoupala do výšin za objevováním nového světa. Fabian zůstal stát pod ní. Prostorem zněla skladba se slovy: „Such a boring boy… such a guilty girl…“ Po zhasnutí světel mě napadla myšlenka: „Každý sám, nebo přece spolu?“
Klára Alexová se tak po delší době vrátila na domácí půdu. Po studiu na konzervatoři Duncan centre v Praze absolvovala také De Theaterschool v Amsterodamu, obor Mime. Vliv obou škol je na její tvorbě znát. Představení klade důraz na smysluplnost, ucelenost a užívá výrazové prostředky na pomezí fyzického divadla a tance. Řeší každodenní tematiku s nadsázkou a tvorba celkově působí soudobě.
Psáno z premiéry 11. června 2015, Teatro NoD.
The place to be in the middle of nowhere
Autoři: Klára Alexová a Peter Vandemeulebroecke
Supervize a PR text: Ko van den Bosch
Kamera a střih: Jorine Witte
Vizuál a grafický design: Marc Stoffels
S podporou: Noord Nederlands Toneel a o. s. Obnaženi
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?