Řádky jeho děl jsou prostě úctyhodné. V rámci digitálních přenosů tanečních představení se nyní objevila koprodukce Cherkaouiho uskupení Eastman s GöteborgsOperans Danskompani, považovaný za největší skupinu současného tance severského regionu. Cherkaoui zde poprvé vytvořil choreografii v roce 2014 a projekt Stoic (2018) je třetí spoluprací s těmito tanečníky.
Diváci jsou uvedeni do prostředí rozsáhlé knihovny – stěny jeviště jsou lemovány vysokými policemi knih a je zde umístěno rovněž několik soch. Atmosféra je zcela monochromatická, prostředí je ponořené do jednoho odstínu šedé barvy, která vše okolo sjednocuje (autorem scény i kostýmů je Hans Op de Beeck). Stáváme se pozorovateli skupiny lidí, kteří tento prostor obývají. V pozadí postává hrstka hudebníků u svých nástrojů a po chvíli se už hrne hlouček návštěvníků obdivovat ony umělecké objekty. Všichni jsou taktéž odění do šedé, ve velmi stylových kostýmech připomínajících střihem šmrnc padesátých let. Dění na jevišti již záhy a zcela přirozeně dýchá divadelností a tanec je zcela organicky propojen s hereckou akcí. Obsazeno je 18 tanečníků, kteří jsou často na scéně všichni najednou, a diváci mohou vnímat interakce mezi jednotlivci v kontrastu s pohybem masy všech těl, ať už v unisonu, či ve (zdánlivém) chaosu. Styl pohybu je mnoholičný jako sám choreograf, od přelévaného, nekončícího contemporary až po Sidi Larbiho oblíbenou práci s pažemi v ostře řezaných krátkých pohybech.
Návštěvníci knihovny zažívají střety mezi sebou a procházejí si obdobími, kdy zakouší nějakou závislost, ať už kouření, či pití alkoholu. Pasáž, kdy si všech 18 herců/tanečníků zapálí několik cigaret najednou a nosí je čnějící mezi prsty, nonšalantně vyfukujíce kouř, je skvěle vystavěná a zůstane v paměti dlouho, přestože celé představení, které tak touží být vnímáno naživo, sledujeme zase jen přes obrazovku počítače. Každý z účinkujících je originál, má své charisma a nebojí se ho použít. Taneční výkony jsou naprosto precizní, opus má bez pauzy téměř 90 minut a všichni jdou až na dřeň svých těl i emocí. Několik performerů navíc pronáší velmi dlouhé monology, komentují situaci či rozebírají obecnější pravdy. Všichni mají na sobě porty, jsou ozvučení, aby diváci mohli zachytit všechny jejich zvukové projevy.
Postupem času se naše knihovní sešlost více otevírá, lidé shazují masky a jdou ven s něčím, co předtím skrývali. Základem stoické etiky je známé „žij ctnostně!“, důležitá je uměřenost a rozumnost. I sochy na jevišti jsou stoicky klidné a bez pohnutí se stávají svědky až kontemplativního vyústění celého kusu, kdy se všichni navzájem natírají šedou barvou, za zvuků tradiční marocké, konžské a japonské hudby.
Stoic je fascinujícím totálním divadlem, které vás vtáhne a přinese zážitek i v online přenosu. Pracuje se všemi atributy, kterými se vyznačuje práce Sidi Larbiho Cherkaouiho, ale spojuje je ve zcela originální, energický a místy i vtipný a precizně provedený kus, jenž navíc pozvedají skvělé výkony tanečníků souborů Eastman a GöteborgsOperans Danskompani. Více takových zážitků!
Psáno z online přenosu dne 21. května 2020 - záznam je dostupný zde do 29. května.
Stoic
Choreografie: Sidi Larbi Cherkaoui
Scéna a kostýmy: Hans Op de Beeck
Hudba: Felix Buxton
Light design: David Stokholm
Premiéra: 2018
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?