Hudba: Sergej Prokofjev
Choreografie: Viktor Gačenko
Scéna: Vladimir Karaševskij
Kostýmy: Olga Novikova Příliš skromná Popelka v Plzni Prokofjevovu Popelku zařadila na repertoár dramaturgie plzeňského baletu. Jako šéf tamního souboru ji nastudoval Jiří Pokorný. Posledním uvedením tohoto titulu na českých scénách byla v roce 2011 extravagantní verze Jeana-Christopha Maillota v ND Praha. Maillot nacházel v Popelce nové výzvy nejen v pohybovém pojetí, ale i v razantním průniku do psychologie hlavních protagonistů. Pokorný se naopak jakéhokoli vlastního názoru na Popelku vzdal a tvořil v duchu konvence. Ale i ta může mít své hodnoty a kvality, na nichž je možné stavět. Toho však Pokorný nevyužil a dodal své Popelce punc podprůměrnosti. Vystavěl balet o třech jednáních, známý z pohádek od Hanse Christiana Andersena nebo jiných autorů. Popelka přichází na scénu v pozadí s krbem, postupně na jeviště přijíždějí sporák, umyvadlo, malá spíž a koš s prádlem, v jejichž útrobách se skrývají děti, které objekty rozhýbávají (něco na způsob roztančených předmětů v Kyliánově baletu Ditě a kouzla, jež připomíná i trůn tvořený dětmi v plesové scéně zmiňované Popelky). Popelka se svým otcem vzpomínají na matku, která zaujímá i roli Dobré víly. Zlé sestry a Macecha mají na hlavách barevné helmičky. Sestry se pyšní ostře růžovou a oranžovou barvou, Macecha fialovou; na ples je pak zdobí barevnými kokrhely. Na jeviště vtrhnou s vehemencí vlastní jejich sobeckému naturelu. Jsou na první pohled protivné, zlé a nepřející. S jejich party si Pokorný více vyhrává, dodává jim karikující gesto, odkazující na jejich slepičí, poťouchlé povahy. Jejich pasáže se nejvíce přibližují Prokofjevově živé melodice, výraznému rytmu, který je pro jejich role charakteristický. Zpočátku se zdá, že choreograf rytmickému spádu stačí, ale krokové kombinace sester a Macechy se opakují, odvíjejí se v neměnném pohybovém modu a v závěru baletu již smělé hudební harmonii nestačí. Shodný dojem zanechávají i další party. Popelka je skromná nejen svou povahou, ale také ve svém tanečním projevu – ten kopíruje ustálené klasické pózy, které jsou nezáživně propojovány bez průraznější dynamiky. Choreografie je vskutku velmi skrovná a úsporná. V druhém jednání v obrazu plesu Popelka téměř netančí, je dlouho pouze přenášena z místa na místo, a pokud se ocitne na zemi, přechází od pózy k póze. Také princ je bezvýrazný, v jeho variacích můžeme předvídat, co bude následovat – grands jetés en ronde, pirouettes en l’air, piruety ze čtvrté či jiné klasické pozice, arabesky… Více šarmu a noblesy nevkládá do princova partu ani jeho představitel Milan Maláč. Hlavně, že na plese k potěše diváka zatančí děti pomeranče. Ani sborový plesový valčík se příliš nepohne z místa – páry zůstávají vtěsnány na malém prostoru, který je nepochopitelně ještě zmenšen tím, jak jsou do podlahy zabodnuty rohy trojúhelníkových zrcadel, ve kterých se odrážejí zavěšené světelné řetězy. Místo, aby tanečníci vířili prostorem, jsou schováni za zrcadly, a když máme možnost je vidět, zjistíme, že opakování partnerských promenád nebere konce. Stejně bezradně působí i princova pouť za hledáním jeho vyvolené, která má obout ztracený střevíček, nemluvě o španělském či orientálním tanci, k nimž odkazují spíše kostýmy nežli choreografie. Pro větší srozumitelnost cestování v čase děti převalují po scéně velký míč – glóbus. Více invence, muzikality a cítění prostoru se nedočkáme ani v závěrečném pas de deux – je unylé, bez plynulé návaznosti pohybového toku, nezachycuje téměř nic z Prokofjevovy hudební poetičnosti. Popelka nedostává příležitost zatančit si solidně vystavěnou variaci a v podání Moniky Mašterové je bezduchou postavou. Více impulzů pro roztančení nacházejí v rolích sester Jarmila Dycková a Kristýna Piechaczková spolu s Macechou v podání Hany Čakarmišové. Nová inscenace Popelky vyžaduje velkou toleranci v uměleckých nárocích a očekáváních, které by plzeňský balet mohl naplnit, kdyby k tomu dostal příležitost. V Popelce mu však nezbývá nic jiného než bezradně přešlapovat na místě… Psáno z premiéry 16. listopadu 2013, Velké divadlo Plzeň. Popelka
Hudba: Sergej Prokofjev
Choreografie a režie: Jiří Pokorný
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Roman Šolc
Premiéra: 16. 11. 2013
VAŠE HODNOCENÍ
A jak byste představení hodnotili vy?
Hodnoceno 0x
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu