Od burlesky k jogínce
Ivana Kolcunová, která je autorkou úspěšné „výchovné“ multižánrové inscenace obnaŽENA, v níž se zaměřila na vnitřní prožívání skrze menstruační cyklus, představila na Letní Letné svůj další projekt přistiŽENA. Tentokrát se jedná o sólové, částečně autobiografické představení pod režisérským vedením Fanny Bašisty. V průběhu inscenace Ivana Kolcunová provede diváky různými prostředími, ve kterých se za svých 37 let života nacházela ona nebo i další tři ženy, z jejichž výpovědí také vycházela. Kombinací mluveného slova a různých pohybových forem – závěsné akrobacie, jógy, boxu, tance – předává veřejnosti velmi intimní popis sebe sama. Identifikuje se jako žena, UX designérka, jogínka, burleska a teď i matka. Příběh je rozdělen na pět částí a stejně tak i pódium je rozděleno do pěti sektorů. Jedním z nich je bílé plátno, na kterém běží text voiceoveru a jako doplněk působivá videoprojekce od Terezy Adamusové.
Zpověď začíná na zavěšené síti v zadní části pódia. Interpretka vypráví o své identitě, ale zároveň o tom, jak byla v dětství fyzicky zneužívána. Později prozradí, že s ní velmi hrubě manipuloval její otčím. Ze zamotané sítě se vymaní vysvlečená z civilního oblečení a převléká se do kostýmu striptýzové tanečnice. Ošacení má na sobě navrstvené jako kůži jednotlivých identit, které v průběhu inscenace postupně svléká. Vypráví o tak odlišených světech, svých různorodých životech a oscilaci mezi několika odlišnými prostředími.
Mluvené slovo vyplňuje předěly mezi jednotlivými pohybovými aktivitami. Ty jsou ale voleny tak, aby zapadaly do intimní výpovědi o uzdravování těla i duše a zdůrazňovaly tak různé životní fáze. Období naprostého vzteku je vizualizováno údery do boxovacího pytle, úplný životní trans je znázorňován nekonečným točením na místě až do úplného vyčerpání. Klid a zen interpretka nachází v jógové sestavě a spokojené bytí sama se sebou v akrobacii na šále, kdy překvapuje svým umem. Její akrobacie je velmi originální, udržuje diváka v napětí neustálými novými triky a nečekanými přemety. Její fyzický projev je vyspělý a sebejistý i v ostatních představených disciplínách.
Veškeré použité nástroje a formy jsou citlivě propojeny, sdělení je naléhavé, autentické. Umím si představit, že i tento její počin bude rezonovat společností a promlouvat k nejedné ženě a možná i muži.
Sklářské a cirkusové umění v kontaktu
Jiný autentický příběh vyprávěla divákům německá performerka a choreografka žijící a působící v Barceloně Vivian Friedrich. Téma, které ji oslovilo, vychází z jejích rodinných kořenů. Pochází totiž z významného rodu českých sklářů. Kristall Bohéme je tak lehce nostalgickou vzpomínkou na kus identity, která koluje v krvi interpretky, ale její životní cesta je již jiná. Původně Friedrich tuto inscenaci prezentovala jako site-specific projekt s pracujícím sklářem u pece v pozadí. Ten v této verzi chyběl. Na Letní Letné totiž performerka představila spíše divadelní formu uzpůsobenou pro šapitó.
V inscenaci zůstává v tvůrčím a interpretačním týmu operní zpěvačka Maider Lasa Santamaría a violoncellista Sasha Agranov. Oba dva společně s performerkou tvoří koláž sklářského příběhu. Nejdříve si všichni společně s diváky pohrávají s rozmístěním různých, rozeznělých skleniček, mezi kterými se pak velmi mrštně hlavní interpretka pohybuje. Hudba sílí a tempo se zvyšuje. Zvuky se linou prostorem, řinčení skla i zvuky rozeznělých hrdel opravdu navozují atmosféru skleněného umění. Celá první třetina je velmi poklidná, tichá. Inscenované rozbití jedné skleničky však ale spustí fakírský kus. Zatímco zpěvačka zve diváky na jeviště, aby si zatančili tzv. ploužák společně s performerkou, ta už velmi umně přešlapuje na čtverci rozbitých skleniček. Doprovází ji odvážná divačka, ta však má obuté boty. Vrchol celé inscenace přichází vzápětí, kdy se přímo z fakírského prostoru dostává zkušená akrobatka na prověšené lano a doslova létá vzduchem nad hlavami diváků i rozbitými skleničkami.
Ačkoliv jsou všichni interpreti této inscenace velmi talentovaní a spojení akrobacie s alternativními zvuky skla, violoncellem a operní pěvkyní opravdu navozuje prostředí sklářské hutě, sdělení Vivian Friedrich zůstává nedořečené, vlastně slabé. Potenciál tématu je dle mého soudu nevyčerpán, inscenaci chybí akce, možná i určitý exkurz do života sklářů. Tak nějak mi intuice říká, že by v tomto případě bylo lepší zůstat u site-specific projektu než toto sdělení uzavírat do divadelně-cirkusového prostředí, které má přece jen omezené možnosti. V Kristall Bohéme mi chyběla síla ohně, tajemství a proces vznikajících objektů v peci a větší propojenost s tímto fascinujícím řemeslem.
Psáno z představení uvedených 29. srpna a 1. září 2024 na festivalu Letní Letná.
přistiŽENA
Námět & koncept: Ivana Kolcunová
Režie: Fanny Bašista
Choreografie: Ivana Kolcunová, Fanny Bašista
Videoprojekce: Tereza Adamusová, Aliatrix
Technické řešení: Radim Eliáš
Průvodce bojovými technikami: Jan Allister
Produkce: The Same Self
Účinkují: Ivana Kolcunová
Premiéra: 29. 8. 2024, Letní Letná
Kristall Bohéme
Koncepce, scénická kompozice a provedení: Vivian Friedrich
Violoncello a provedení: Sasha Agranov
Hlas a provedení: Maider Lasa Santamaría
Choreografická podpora: Virginia Gimeno Folgado
Hudební tvorba a kompozice: „Sestry Schubertovy“ s vlastními skladbami a skladbami Vítězslavy Kaprálové a Luise Adolpha Le Beau
Dramaturgie: Ferran Dordal i Lalueza
Doprovod a design výstavy: Sara Serrano
Produkce: Sara Serrano, LaBonita
Koprodukce: Mercat de les Flors, KONVENT, Cirklabo
Kreativní podpora: ICUB-Premis de Barcelona 2020, Zirkozaurre, La Central del Circ
Premiéra: 3. 6. 2022, festival Circ d’Ara Mateix v Mercat de les Flors v Barceloně
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace