I já jsem pak vkládala naději do finálního kusu, od něhož jsem očekávala více obsahové sdělnosti, pohybové invence a „jinakosti“ odlišující Prelude und Liebestod od předchozích prací. Phoenix se však nakonec jako celek stal příkladem dramaturgické bezradnosti. Tento triple bill sice zastřešuje téma bájného ptáka, který zemře spálením sebe samého a opět se z popela narodí. Legendami opředený Fénix je symbolem věčného koloběhu života a v tomto smyslu také metaforou nesmrtelnosti, ale výsledná podoba všech tří děl prezentovaných ve světové premiéře daný syžet naplnila jen velmi vágními scénickými odkazy (recenze na TA zde; Lidové noviny zde, ČT Art zde). Více smyslu jsem v choreografických kompozicích nenašla ani po přečtení programové brožury, která nebyla v online streamech plně k dispozici.
Cayetano Soto, autor finálního Prelude und Liebestod, uvádí, že chtěl oživit nádhernou hudbu Richarda Wagnera, která navozuje melancholii a zanechává v něm sladkobolný pocit. Pokusil se prý zachytit jednu z proměn života za doprovodu Vorspiel und Isoldes Liebestod (koncertní propojení předehry a závěru opery Tristan a Isolda). V počátku si zjevně odskočil pro inspiraci k Jiřímu Kyliánovi a něco málo uzmul z jeho Sarabande. Ať už je to čistě pánské obsazení či ukončení krátkých akcí tzv. blackout.
Sbor mužů stojí natočen zády k divákům, s obnaženými trupy, v černých kalhotových sukních. V pravé ruce drží vějíře, v levé, nádobu s kouřícím kadidlem. Prudké rozevření módního doplňku vydává naléhavý zvuk a navozuje napětí. Slibný úvod, od něhož by se slušelo odvíjet další originální dění, po pár minutách končí a na jeviště nastupují tanečníci a tanečnice v šedých trikotech z lesklého materiálu, pečlivě upnutých až ke krku s tmavými, vysokými ponožkami.
Genderové rozdíly zanikají nejen v kostýmech, ale také v samotné pohybové textuře, která kontrastuje s orchestrální monumentálností Wagnerovy skladby. Její tóny až mrazí, klenou se nad scénou, kde se střídají sóla, duety a sbory, jejichž výstupy jsou prosty hmatatelnější naléhavosti. C. Soto nehledá splynutí s hudbou, ignoruje ji a propast mezi tancem a kompozicí je s narůstající délkou produkce velmi citelná.
Téměř žádný klidný tok pohybu, impulsy chaoticky protěkávají těly tanečníků a nepřecházejí plynule z jedné části těla do druhé. Je třeba maximální koncentrace pro rychlé změny v zapojení hlavy, rukou, zad, nohou, je třeba ovládat každý milimetr svalů a briskně reagovat. Tanečníci vyvolávají dojem svíjejících se androgynních tvorů, nervních, neklidných a marně hledajících tělesnou a duševní harmonii.
Mezi nimi vyniká Kristina Kornová, jejíž fyzická koncentrace na spirálovité vedení gest přináší ženský půvab a múzičnost. Velkému množství tanečních zákrutů a proměn dodává jiskru Matěj Šust, jehož energie se probíjí až k divákům. Ale ani výtečné taneční výkony dalších českých a zahraničních členů souboru nezachraňují nicotu, kterou choreografie za sebou zanechává spolu s otázkou: Proč vůbec vznikl tento nový triptych?
Jeho ideový a choreografický obsah autoři květnatě obhajují v intelektuálních sděleních, jež však stoprocentně divadelně nenaplňují. Všechny části se odehrávají v černošedém scénografickém zarámování, s výrazným svícením bez jemnějšího odstínění; příliš podařené nejsou vstupy v poslední kapitole inscenace, kdy se účinkující vymotávají z ledabyle visící černé, těžké textilie. Balety přinášejí jednolitou, téměř neměnnou dynamiku průběhu pohybových frází, bez viditelnějších ambicí zavděčit se hudbě, s níž tvůrci pracují. Je těžké udržet pozornost po celou dobu – s dvěma pětadvacetiminutovými přestávkami – dvouhodinového představení postrádajícího dramaturgickou vyváženost, kontrasty a čitelnější sdělení.
Jeho živé uvedení utvrdilo rozpaky, které už vyvolalo ve virtuálním prostoru. V divadle více vynikne hloubka jeviště, výtvarná plasticita výjevů se světelnými reflektory, leč to nestačí na uspokojivý dojem, jenž by se dal od světové premiéry minimálně očekávat. A tak namísto vzletu, jenž titul rovněž asociuje, se Balet ND Praha pod uměleckým vedením Filipa Barankiewicze pomalu, ale jistě začíná usazovat v prachu a popelu.
Psáno z premiéry 22. června 2021, Národní divadlo Praha.
Phoenix: Prelude und Liebestod
Choreografie, scéna a kostýmy: Cayetano Soto
Hudba: Richard Wagner (Vorspiel und Liebestod. hudební nahrávka Berlínští filharmonici (dirigent Herbert vom Karajan)
Světelný design: Daniel Tesař, Cayetano Soto
Tančí: Morgane Lanoue, Irina Burduja, Kristina Kornová, Miho Ogimoto, Kristýna Němečková, Alexandra Pera, Abigail Bushnell, Giovanni Rotolo, Jakub Rašek, Matěj Šust, Adam Zvonař, Federico Ievoli, Daniel Leger, Marco Accardi
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 2x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace