Open for Everything

Open for Everything

Open for Everything

Hlavní program 24. festivalu současného tance a pohybového divadla Tanec Praha 2012 začal po úvodním Galavečeru v Divadle Ponec prvním zahraničním hostem na Nové scéně Národního divadla. Uskupení DorkyPark není v České republice žádnou neznámou. Na Nové scéně podruhé, v Praze potřetí. Tehdy v roce 2007 při uvedení svého díla I´m Not Only One v Divadle Archa přijela umělecká vedoucí souboru Constanza Macras do Prahy s označením nejprogresivnější choreografky na berlínské taneční scéně a dnes již nikdo o její hvězdnosti nepohybuje. Nejnovější projekt je čerstvou novinkou v repertoáru této mezinárodní skupiny sídlící v Německu. Po vídeňské premiéře v první polovině května se Praha stala třetím místem uvedení Open for Everything. Životní situace Rómů ve střední Evropě jako téma. Představení zobrazuje či slovně vysvětluje život Romů od jejich tradic, pověr a zvyků až konstatování situací dneška. Staví předsudky do kontrastu s opravdovostí skutečnosti, nenalhává ani se nepodbízí jedné či druhé straně. Výsledkem je téměř dvouhodinová inscenace, kterou lze zcela směle nazvat reprezentantem žánru tanečně-divadelních dokumentů, jaké jsou mezi světovými tvůrci čím dál tím oblíbenější. Rezignace na klasickou strukturu příběhu přináší volnější ruce při zpracování faktických poznatků, které přišly ať náhodně, či byly cíleně vyhledávány. Dává to následně prostor k využití přirozenosti v projevu neprofesionálních aktérů, jejichž přítomnost, jinakost, etnikum je hlavním středobodem celého projektu. Na jeviště přijíždí žigul plný až k prasknutí. Ve dveřích stojí s bohorovným výrazem muži „klanu“ –. Hned první scéna je jasným zobrazením kontrastů, kterých je romský život plný. Další vodící linkou je antropologický výzkum, který však ve finále ironizuje sám sebe. Diváci jako svědci intimních zpovědí, přerodu osobností, trapných situací vycházejících z ještě trapnějších zažitých klišé a předsudků komunity a vůči komunitě. Jednotlivé příběhy se střídají, překvapivá gradace celého představení více a více uvolňuje napětí i v publiku. I s velmi povrchní znalostí romské problematiky získává divák pocit, že rozumí a rád se nechá vtáhnout do pozitivní atmosféry tak, že sám sebe přistihne, že se usmívá. A když se otočí, zjistí, že jeho spolusedící také. Open for Everything je divadelní dílo nabité po všech stránkách plně kvalitními výkony. Výjimečný tanec všech žánrů se zaměřením od romského folkloru přes „Carmen“ narážku  až po street, hip hop či jen „trsání“ na běžný pop. Nádhera současného tance jednotlivých členů skupiny je doplňována přirozeným tanečním projevem, který se zvlášť u amatérských protagonistů během celého představení proměňuje. Kromě doprovodu romské kapely a zpěvu jednotlivých aktérů se tu a tam objevuje i reprodukovaná hudba. Constanza Macras patří do skupiny choreografů, jejichž práce udává směr. Dokáže maximálně sladit svá divadelní bádání s diváckou atraktivností, vnímá oboje potřeby a svou vizi jasně přenáší na svůj soubor. A publiku zprostředkovává výjimečný zážitek. Open for Everything
Režie a choreografie: Constanza Nadras
Dramaturgie: Carmen Menhert
Scéna: Tal Snachám
Kostýmy: Gilvan Coêlho de Oliveira
Účinkují: Emil Bordás (HU), Hilde Elbers (NL), Anouk Froidevaux (CA), Fatima Hegedüs (HU), Ádám Horváth (HU), László Horváth (HU), Hyoung-Min Kim (ROK), Denis Kuhnert (D), Viktória Lakatos (HU), Zoltán Lakatos (HU), Iveta Millerová (CZ), Elik Niv (ISR), János Norbert Orsós (HU), Monika Peterová (CZ), Rebeka Rédai (HU), Markéta Richterová (CZ), Ivan Rostás (HU), Magdola Rostás (HU), Viktor Rostás (HU)
Hudebníci: Milan Demeter (CZ), Milan Kroka (CZ), Jan Surmaj (CZ), Petr Surmaj (CZ), Marek Balog (SK).

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: