Na fotbal do divadla aneb VIVAT MESSI

Messi. Kouzelné slůvko. Příjmení, které stačí jen letmo vyslovit a drtivá většina kluků rozmanitého věku ví, o kom je řeč. Popřípadě preferují Mbappého či Ronalda. Jako matka dvou školou povinných synů jsem však se zájmem zbystřila, když s tímto fotbalovým mágem spojili svá jména Miřenka Čechová a Petr Boháč. V rámci festivalu TANEC PRAHA totiž proběhla v divadle Hybernia očekávaná premiéra Spitfire Company s názvem VIVAT MESSI. A propojení zdánlivě nesourodých fenoménů – tance a fotbalu – korunoval i souběžný průběh Mistrovství Evropy ve fotbale 2024 a největšího festivalu současného tance a pohybového divadla u nás.

VIVAT MESSI. Foto: Romana Kovacs

VIVAT MESSI. Foto: Romana Kovacs

Již vstup do foyer divadla má svoji atmosféru – prostor duní energickou hudbou, je zaplněn diváky, jejichž značnou část tvoří děti. Stojí v hloučcích či v kruhu a nadšeně pozorují freestyle fotbalistu s roztočeným míčem rotujícím na prstu. Samy si mohou zkusit triky s balonem a ukázat tak, že už s ním něco umí. Energická „pre-show“ dobře připravuje všechny na to, co se chystá v hlavním sále.

Tam už sedíme v těsných řadách trochu jako v kotli stadionu a hlas Petra Boháče z amplionu startuje show coby začátek fotbalového zápasu. Jako bychom poslouchali sportovního komentátora, který v Hybernii představuje účastníky a tvůrce premiéry. Dostane z publika odpověď v podobě mexické vlny a multimediální představení může začít.

Nyní už se soustředíme na hlavní aktéry příběhu, tanečníka a performera Tara Troupeho (nejlépe mi zní anglické movement artist) a mistra světa ve freestyle fotbalu Daniela Pražáka, jako dvě alter ega jednoho kluka, který chce jít za svým snem. Může to znít jako klišé, ale v konfrontaci s pohledem do hlediště, zaplněným spoustou chlapců, pro něž je míč a fotbal jedním ze zásadních pilířů jejich života, blednou mé pochyby. Třetím z performerů je mladý elektronický mág badfocus (vlastním jménem Prokop Korb), jenž na jevišti vytváří hudební doprovod představení.

VIVAT MESSI. Foto: Romana Kovacs

Velká projekční stěna ve tvaru branky, umístěná v zadní části hlediště (animace a komiks Tom Zahrádka), zásadním způsobem dotváří svět, v němž rozhýbává své tělo nejdříve Taro Troupe, aby ho vystřídal Daniel Pražák, postupně odhalující rychlou práci nohou bezpečně ovládající triky s míčem. Neservíruje však publiku primárně pouze svůj sportovní výkon, ale předkládá jim v součinnosti s ostatními složkami inscenace celistvý obraz strastí a slastí kluka, pro něhož fotbal znamená celý svět.

Jevištní tvar svým multimediálním charakterem koresponduje s rychlým vnímáním dnešní mladé generace – skvěle je například vystavěná scéna, kdy se na plátně jako na obrazovce mobilu postupně objevují krátké, hanlivé zprávy z WhatsAppu či Messengeru a my sledujeme Tara Troupeho, jak na kyberšikanu reaguje divokými záchvěvy těla a vrhá se k zemi. Atmosférická sekvence se svítícími míči zas malé fotbalisty v hledišti přenáší do říše (fotbalových) snů (světelný design Filip Horn). Kaleidoskop dění pak obohacuje i dokumentární video z Keni, kde freestyle fotbalista Martin Kibera Gakonde ukazuje práci s místními dětmi.

VIVAT MESSI. Foto: Romana Kovacs

Není důležité, zda v názvu představení figuruje Messi či jiný fotbalista. Důvěra v sebe sama, chuť nevzdávat se a pozitivní podpora komunity je to, co náš hrdina nachází. Závěrem jsou všechny děti pozvány na jeviště, kde mohou s aktéry společně pobýt, plácnout si s mistrem světa anebo si kopnout do míče.

Představení VIVAT MESSI má skvělý potenciál oslovit rodiny, které by do divadla na tanec či multimediální představení jen tak nezavítaly. To, že tato novinka Spitfire Company přechází do stálého programu divadla Hybernia, je skvělou zprávou, jelikož těm, co se soustředí hlavně na míč, rozšíří vnímání o možnostech tance a fyzického projevu. A těm, kterým fotbal mnoho neříká, zprostředkuje energii a sdílenou euforii, jakou tento sport přináší všem, kteří mu propadli.

Psáno z premiéry 19. června v Divadle Hybernia.

VIVAT MESSI

Koncept: Petr Boháč