Divadelně pohybový nezávislý soubor Divadlo Continuo jistě netřeba čtenářům Tanečních aktualit rozsáhle a detailně představovat. Svou tvůrčí poetikou spletenou ze synkreze žánrů pohybového divadla, loutkového divadla a tanečního umění s důrazem na vizuální stylizaci již dlouhou dobu obohacuje umělecký otevřený prostor Švestkového Dvora v jižních Čechách. Ale samozřejmě nejen tam. I díky svému rozmanitému repertoáru se Divadlo Continuo často účastní tuzemských i mezinárodních festivalů uměleckého zaměření.
Nejmladším repertoárovým počinem souboru je sólová performance Mea Culpa (latinsky „moje vina“, fráze z úkonu kajícnosti, který tvoří součást mešního řádu římského ritu, v němž člověk uznává své nedokonalosti a hříchy před Bohem). Svou existenci odstartovala jihočeskou premiérou v domovském Švestkovém Dvoře již v březnu tohoto roku a zařadila tak do repertoáru vedle dokumentárních či loutkových principů na divadle také práci s maskou. Afričan Charles Nomwendé Tiendrebeogo, původem ze státu Burkina Faso, je stálým členem souboru Divadla Continuo a Mea Culpa je jeho autorský počin pod uměleckou supervizí a dramaturgickou spoluprací Pavla Šťourače. Pražské uvedení se uskutečnilo v rámci programu festivalu Tvůrčí Afrika, aneb Všichni jsme Afričani, tedy ve vhodné tematické analogii, v experimentálním prostoru NoD.
Převtělení temných sil
Performer uchopil žánr fyzického divadla ve spojení s výrazovostí afrických zvířecích masek a za pomoci bohatého tanečně-pohybového projevu vytvořil scénický tvar a koncept protkaný africkými rituálními a obřadními (pohybovými) zvyklostmi, zpěvy a historicko-politickým kontextem afrických kultur s událostmi zejména aktuálními.
Tanečník je na scéně nehybně a nenápadně přítomen od okamžiku vpuštění diváků do sálu a v rámci svých padesáti minut si vystačí se čtyřmi podsvícenými pneumatikami rozmístěnými v prostoru, dvěma dřevěnými podstavci a malou (nejspíše vyřezávanou) soškou. Na scéně se ještě objeví rituální propriety dodávající zvukovou i vizuální autenticitu výstupům obřadního charakteru doplněné o typické africké tance s pokřiky. Nutno dodat, že performer k tradici rituálu přistupuje s úctou, ale zároveň s lehkou ironií a nadhledem vyzařující skrze mimiku jeho obličeje.
Tiendrebeogo diváky zavede do nekonkrétního prostoru zemřelých těl a jejich duší a skrze rituálně-obřadní komunikaci mezi ním a soškou dojde k několika jeho „reinkarnacím“. K nim využívá divadelnosti zvířecí obličejové masky. Přistupuje k nim jako ke zprostředkovateli duševní proměny účastníka obřadu. Dochází tak k magickému převtělení temných sil doprovázené opojením náhle získanou mocí.
„Your name is going to be… Put in!“
Jednotlivá vtělení vypovídají o historicko-politickém kontextu afrických zemí dávných a zřetelněji současných dob. Jakožto laik v oblasti specifických kultur těchto zemí se konkrétní odkazy a kontexty neodvažuji interpretovat, ale tento studijní nedostatek bude mezi diváky v prostoru pro vnímání přítomen vždy. Nejspíše proto je tedy forma sdělení ideálně ponechána více v obecné rovině s mírnými konkrétními odkazy vhodně zakomponovanými do interakce s diváky. Performer je v propojení s nimi poměrně aktivní, pro příklad – diváky oslovuje, nechává je odpovědět na otázku „What’s your name?“. Nicméně jména diváků následně přejmenovává na Macrona anebo nepřímo („Put? In!“) na Putina.
Představení je v jednotlivých částech velice kontrastní, vhodně střídá zábavné momenty s hlubšími a závažnějšími výpověďmi. Odlehčeným prvkem je třeba performerův rap, jehož text je složený z frází o hledání svobody, pravdy, lásky, vnitřního pravého „já“ a všech podobných textařských „originálů“. V kontrastu s humornější formou nabízí hlubší zamyšlení, zda vůbec interpreti vnímají význam a hodnoty těchto slov. Zda my všichni vnímáme váhu takových slov.
V inscenaci se snoubí komunikační prostředky verbální i nonverbální. Pohybový projev někdy převažuje nad hlasovým, jinde přebírá prvenství hlas, ale oba přístupy se dynamicky střídají, doplňují a vytvářejí funkční jednotu přispívající k přímé autorské výpovědi. Naléhavost a patřičnost otázky „Who gave you freedom?“ by měla doznívat v divácích ještě při samotném odchodu ze sálu spolu s lehkým úsměvem na rtech.
Psáno z představení 19. května 2019, NoD.
Mea Culpa
Koncepce, režie, scénografie: Charles N. Tiendrebeogo
Umělecká supervize: Pavel Šťourač
Masky: Collete Roy
Premiéra: 9. 3. 2019, Malovice, Švestkový Dvůr
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?