Festival Za dveřmi – s úsměvem navzdory počasí

Letošní ročník festivalu pouličního divadla Za dveřmi byl takřka celé čtyři dny ohrožen deštěm, přesto se zrušilo či přesunulo jen pár představení. Utéci kapkám se podařilo například do divadelního stanu nebo pod střechu nedaleké papírny, většina vystoupení se ale i tak odehrála venku pod mrakem a diváci interpretům zůstali věrni.

Circo Frico. Foto: Karel Fořt.

Circo Frico. Foto: Karel Fořt.

Hned několikrát se svou „orlojovou“ inscenací Carilló vystoupila španělská Companyia La Tal. Herci našli stylizaci v loutkovém pohybu postaviček, jež běžně vídáme na orloji, a sympatickým plynulým pohybem se dostávali z dvířek na jedné straně do druhých na straně opačné. Při tom rozehrávali scénky soubojů, ať už o boxerskou trofej, anebo o srdce Carmen. Zápletka byla vždy táž – láska a boj – a na krátké představení by spolu s estetikou loutkového pohybu stačila. Pro delší kus, jaký jsme mohli zhlédnout, by to však chtělo propracovanější dramaturgii.

Companyia La Tal - Carillo. Foto: Karel Fořt.

Milým zpestřením bylo vystoupení Frico take away česko-italské dvojice Circo Frico, v němž Klára Hajdinová hrála usměvavou moderátorku šířící filozofii italského pokrmu Frica (jak nám bylo řečeno: „…něco mezi smažákem a bramborákem.“). 

Asi dvacetiminutový výstup měl velmi jednoduchou koncepci – dvě reminiscence do momentu prvního setkání protagonistů (velmi nadsazené a zlehčené jednoduchou žongláží a párovou akrobacií) a především závěrečný výstup, kdy jeden z diváků prováděl menší choreografii s pánví na vaření, další divačka četla recept na frico a Hajdinová s partnerem Mattiou Comissem předvedli už náročnější akrobatický výstup. Nutno ocenit výraz interpretky, kterou ani v krkolomných pozicích neopustil nestrojený úsměv.

Závěr festivalu patřil kontemplaci o smyslu divadla a fire-show. Divadlo Continuo netřeba představovat a inscenaci Now…? hrají už několik let. Určitě se však nevyčerpalo a fyzické i slovní hledání čehosi originálního, co překoná faleš divadla, podalo nevšedním způsobem na vysoké pohybové i verbální úrovni. Bylo zároveň zajímavé hádat, co si z představení odnesl divák, který se o divadelní alternativu nezajímá nebo ji nezná, neb takoví diváci museli být mezi přítomnými turisty, kolemjdoucími či rodinami s dětmi. Zda se jim místy bizarní tělesný slovník herců zdál něčím přitažlivý nebo prostě jen „divný“ a zda vnímali potřebu a palčivost této umělecké sebereflexe tak intenzivně jako autoři. Tyto otázky by nebyly tak důležité v uzavřeném divadle plném odborníků a zájemců o fyzické divadlo, ale právě prezentace na pouličním festivalu přístupném zdarma každému je určitě dobrý krok k zpřístupnění jinak spíš umělecky zaměřených forem. Je to vlastně dobrý postup, jak vzdělávat širší veřejnost a přitáhnout k těmto formám její větší zájem.

Divadlo Continuo. Foto: Karel Fořt.

Změna nastala u závěrečné show festivalu, protože bagry Bobcat, s nimiž měl celý výstup proběhnout, firma nebyla schopná přivézt, a závěrečného programu se tak zhostila skupina Amanitas spolu s kolegy ze sdružení V.O.S.A 

Jejich ohnivá show určitě sklidila úspěch, doufejme ale, že výstup s bobcaty budeme moci vidět třeba na jiném ročníku festivalu, neboť slibuje opravdu nevšední podívanou.  

Psáno z festivalového dění 13. a 14. července 2016, Výstaviště Holešovice, Praha.  

Za dveřmi – mezinárodní festival pouličního divadla

Carilló

Koncepce: Companyia La Tal

Frico take away
Koncepce: Circo Frico / Klára Hajdinová a Mattia Comisse

Now…?
Koncepce: Divadlo Continuo
Režie: Pavel Štourač
Hudba: Alessandro La Rocca a Continuo

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Cinco FricoCompanyia La TalDivadlo Continuo

Výstaviště Holešovice

MultižánrovéNový cirkus

Za Dveřmi

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: