Rozličná témata
Úvodní choreografie večera patřila Nelce Lazović, která navodila příjemnou a nenucenou atmosféru hrou na současnou dobu nabízející téměř vše. Na zavolání se můžeme o sobě dozvědět „všechno“. Poznej své pravé já nabídlo charakteristiku různých ženských typů od hravé dětské polohy, přes rozvíjení a hledání mladého člověka, diskotékovou puberťačku až k rockerské rebelce. Nápad zajímavý, ale ve zpracování pohybového materiálu poněkud naivní.
Závislost jako stav bytí způsobující trauma byla tématem představení Vincenta Tapii. Na vyvýšené stoličce tančila žena vamp, byla sexy a upoutávala strojově se pohybujícího muže. Ten jí postupně podlehl a nemohl se od ní odtrhnout, stal se jejím vazalem v choreografii Assuétude. Dílo Unavoidable/Nezvratný Florenta Operta přivedlo na jeviště trio – dva muže (člověka a jeho alter ego) a jednu ženu, která se pohybuje mezi nimi. Celek působil nápaditě, zvláště v partnerské práci. Světla oddělovala jednotlivé výstupy vzájemných vztahů plných upřímného prožitku. Každý se s velkým citem v životě setkal, i když nakonec musel jít svou vlastní cestou.
Barbora Bielková, která celým večerem prostupovala jako výrazná interpretka, se též představila vlastní choreografií OFF your Mind. Dvě dívky v zeleném poslouchají „systém“ a slouží společnosti. Najednou se mezi nimi objevil bílý nafukovací balonek symbolizující osvobození, vydechnutí. Každá zůstala v tom okamžiku sama sebou – jedna snová, druhá dynamičtější. Závěrem obě našly souznění a bílý balonek se vznášel nad hlavami publika – krásná taneční imprese.
Titul I Light See Can choreografa Alessandra Giovineho přinesl pohybově nejoriginálnější part, evokoval východní kultury za výrazného svícení. Černá a bílá, dva světy, pravda a lež a to vše zahaleno mystikou za využití jednoduché třepetavé chůze a dalších pohybově divadelních prostředků. Výjimečná byla též interpretace Barbory Bielkové a Sayumi Nishiiové.
Vážné, hravé, politické
Druhou část večera zahájila Karin-Anna. Životní osud sestry choreografa Gregora Giselbrechta, pro kterého je vztah k nemocnému sourozenci životním tématem. Zamyšlení se nad osudem člověka, který nekomunikuje, ale žije a možná má své představy, zážitky a sny. Tanečnice na vozíčku opatrovaná zdravotní sestrou, černí lidé z jejího blízkého okolí, kteří se nemohou smířit s danou situací. Balet o lidském neštěstí, ale i o naději, velmi citlivý a dojemný. Od minulé choreografie ušel její autor kus cesty kupředu.
Následoval naprostý střih a taneční gag – All what you needed to know about supermarket, but you were afraid ask to. Název, který známe všichni, jen v trochu jiném kontextu. Choreograf Martin Svobodník si vzal na mušku živé reklamy v obchodních domech. Formou divadelní grotesky s jednoduchým, ale výstižným pohybovým materiálem se nám představil uprchlý medvěd z oddělení mléčných výrobků, dívka se zaječíma ušima a dva ježci s barevnými balonky. Velmi hravé, vtipné, využívající všech možných divadelních prostředků.
Vzpomínky budoucnosti již zkušené choreografky Markéty Habalové byly bezesporu nejkompaktnějším a nejprofesionálnějším číslem celého večera. Téma věčné a čitelné – vztah dvou lidí, vzpomínka, něco drásavého, společný zážitek. Nádherný duet dvou plastických těl vyjadřujících souznění, jemné doteky, dramatické okamžiky, naznačené a nedokončené pohyby, strach a pochyby. V choreografii pulzovalo mnoho citu, vášně, něhy, pokory. A celý tanec souzněl se zkušenými tanečníky – choreografkou a jejím partnerem Arthurem Abramem. Znáte to, když jeden touží po lásce druhého v ten nevhodný okamžik.
V minulém ročníku se Jan Fousek pokoušel vyjádřit k obecné filozofičtější rovině v tanečním obraze Lidice. Letos tuto snahu o politické divadlo na téma demokracie převzala ve Status Quo Carolina Isach. Myšlenka krásná, ale záludná, která byla, bohužel, podána příliš prvoplánově. Představila hybatele světa (boha, ďábla?), diktátora a zaslepené lidi, kteří se nejprve nechají ovládat, aby se následně vzchopili k revoltě. Tady téma předběhlo začínající choreografku a udělalo ze závěrečné tečky „politický plakát“.
Devět pohledů na svět, devět tanečníků s chutí vyjádřit se vlastním jazykem. Náměty vycházející především z lidských pohnutek, citů, zmatků, nálad. Společným znakem byl vztah tvůrců k hudbě. Ani jeden si nezvolil ucelenou hudební předlohu. Vždy šlo o koláž, která doplňovala myšlenku a choreografický obraz, což dokumentuje současné trendy, kdy se vlastní taneční pohyb dostává na vedoucí místo a hudba slouží k dokreslení nálady a záměru choreografa.
Je dobře, že tanečníci v divadlech dostávají prostor pro svou vlastní tvůrčí prezentaci. Svého diváka si jistě najdou. A to není málo.
Psáno z premiéry 27. dubna 2016, Reduta, Brno.
Poznej své pravé já
Choreografie: Nelka Lazović
Hudba: Daft Punk, Igorrr, Cyndi Lauper, Sanja Ilić, Balkanika a Six is the Godʼs Number
Assuétude
Choreografie: Vincent Tapia
Hudba: René Aubry, Laurent Garnier a Michael Nyman
Unavoidable/Nezvratný
Choreografie: Florent Operto
Hudba: Ólafur Arnalds a Chris Snelling
OFF your Mind
Choreografie: Barbora Bielková
Hudba: Livia Ferri, Pogo a Metaform
I Light See Can
Choreografie: Alessandro Giovine
Hudba: Marcos Monteiro, Andres Poveda a Mattia Rulent
Karin-Anna
Choreografie: Gregor Giselbrecht
Hudba: Anna Moor, Andrei Krylov a Lana Ross
All what you needed to know about supermarket, but you were afraid ask to
Choreografie: Martin Svobodník
Hudba: Black Keys a Store Music
Vzpomínky budoucnosti
Choreografie: Markéta Habalová
Hudba: René Aubry a Martin Todsharow
Status Quo
Choreografie: Carolina Isach
Hudba: Göran Söllscher, Jian Wang, Charlie Kunz, Casani Club Orchestra, Richie Hawtin / F. U. S. E., Max Richter, Charlie Chaplin a Real Orquesta Sinfónica de Sevilla
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?