Olga de Soto erudovaně vypovídala o faktech životní i umělecké cesty tanečníka, výborného pedagoga, choreografa v jedné osobě a jeho celého souboru Folkwang Tanzbühne (posléze Jooss Ballets) v Essenu. Vzadu na scéně viselo plátno a po straně jsme viděli předlouhý seznam všech interpretů, kteří kdy Zelený stůl tančili (celkem od doby vzniku 1348 tanečníků).
Taneční inscenace Zeleného stolu se stala po své premiéře 3. července 1932 v Théâtre de Champs-Élysées v Paříži politicky nepohodlným kusem, stejně jako její tvůrci: Kurt Jooss – námět, choreografie a režie, F. A. Cohen – hudba, Hein Heckroth – kostýmy a masky.
Joossův cíleně pacifistický počin ale výrazně narážel na blížící se nebezpečí nacistického diktátu, protože ostrou kritikou tehdejších politických a diplomatických činitelů, byť nebyli otevřeně jmenováni, Jooss zvedl prapor proti válečným tendencím, paktům a následným zločinům. I když v té době těžko mohl kdokoli tušit, že konflikty a válka, která byla na spadnutí, budou mít ještě krvavější a ukrutnější důsledky než válka předchozí. Představení bylo komponováno pro šestnáct interpretů v osmi obrazech, které vycházely z tradice „danse macabre“. Proto Smrt má hlavní úlohu.
V úvodní scéně je velký zelený stůl, kolem kterého jsou shromážděni džentlmeni – diplomaté a prospěcháři, kteří se vyjadřují silně výraznou pohybovou expresí i pantomimou. V ostře pointovaných gestech a pohybech se vyvíjel jedinečný styl vyjadřování, do té doby málo známý. Každý, kdo někdy viděl tuto výjimečnou scénu, na ni nemůže zapomenout. Ten živoucí obraz plešatých mužů, s vysokými čely, deformovanými maskami, v bílých rukavicích, kteří v krátké sekvenci na rytmy tanga rozhodují o životech nevinných lidí, se stal navždy nadčasovým. Zlomovým je proto, že gesto a výraz měly jasný podtext a vynikaly expresí nemající do té doby srovnání. Představení předurčilo vznik Tanztheateru – tanečního pohybového divadla.
Svým mírovým, pacifistickým idejím zůstal Jooss věrný. V emigraci celého souboru do Velké Británie Jooss založil v roce 1934 spolu s tanečníkem a pedagogem Sigurem Leederem taneční školu v Darlingtonu, hráli pak Zelený stůl na všech možných štacích mimo Německo.
Olga de Soto zpovídala mnoho pamětníků. Nejvíce se dozvěděla od Michelle Nadalové a Françoise Dupuyové, které Joosse zažily v plné tvůrčí síle. Také oslovila starší tanečníky z Wuppertal Tanztheater (někteří vyučují na Folkwangschule dodnes), ti ale její práci nijak zvlášť nedocenili. Důležitá svědectví získala i od nedávno zesnulé dcery Kurta Joosse, Anny Markardové.
Olga de Soto vedla přednášku jako na vysoké škole, pouštěla krátká vyprávění pamětníků, nechala několikrát trochu familiérně kolovat v publiku několik dobových fotografií, ale ze Zeleného stolu byly pouštěny jen úryvky z několika scén. Záznam natočený BBC v roce 1967 se členy Ballets Jooss a hosty je cenný také tím, že v něm tančila ještě mladá Pina Bauschová, Joossova žačka. Jistě je tento dokument dostupný. Proč tedy festivaloví diváci nemohli vidět po zdlouhavé a monotónní přednášce historicky cenné dílo celé, není jasné.
Psáno z dokumentárního večera 11. června 2015, divadlo Ponec.
Festival Tanec Praha
An Introduction – dokumentární představení
Koncept, dokumentace, text, prezentace, kamera a zvuk: Olga de Soto
S výpověďmi osob (dle pořadí v představení): Micheline Hesse, Brigitte Evellin, Suzanne Batbedat, Françoise Olivaux, Frederic Stern, Françoise Dupuy a Michelle Nadal
Hlas: Kurt Jooss (úryvky z interview Berghson–Joss, Kalifornie, 1974, s laskavým svolením Tanečního archivu Kolín nad Rýnem)
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu