Goslarová patřila mezi představitelky výrazového tance, které ve své tvorbě spojovaly tanec a pantomimu. Byla žačkou Mary Wigmanové a Gret Paluccaové, ovlivnila ji groteskní tvorba Valesky Gertové, která jí byla blízká i formátem svých krátkých, trefných tanečně-pantomimických čísel naplněných černým humorem. Od roku 1933 Lotte Goslarová působila v emigrantském kabaretu Pfeffermühle (Mlýnek na pepř) sourozenců Eriky a Klause Mannových, který ve svých inscenacích vystupoval proti fašismu. S ním během turné po Evropě přijela i do Prahy (řada vystoupení mezi lednem 1935 a únorem 1936). V české metropoli nakonec strávila rok jako členka Osvobozeného divadla, vystupovala v jeho inscenaci Balada z hadrů, pořádala vlastní vystoupení a podílela se na akcích protifašistické fronty. Celý kabaret emigroval na podzim 1936 do USA, kde dál působil. Lotte Goslarová v Americe vystupovala v nočních klubech, od roku 1943 se usadila v Hollywoodu, založila vlastní taneční skupinu, s níž podnikala turné po USA a později i do Evropy, a působila jako pedagožka (mezi její slavné žačky patřila Marilyn Monroeová). Údajně na její pozvání mohl Jan Werich vycestovat do USA před fašistickou okupací ČSR.
V inscenacích kabaretu Pfeffermühle, které měly podobu krátkých revue s vloženými samostatnými výstupy, hrály taneční pasáže významnou roli. Goslarová vystřídala jako tanečnice v souboru Cilli Wangovou a její výstupy byly karikaturami vlastností a chování jejích současníků: Vamp, Dítě ulice, Nevlídný apod. Její účinkování v souboru Voskovce a Wericha vypadalo zřejmě podobně, Emanuel Siblík o ní v této souvislosti v publikaci Tanec mimo nás i v nás napsal: „Působnost tanečního clowna Lotty Goslarové ohraničovala jednotlivé scény děje, aniž s nimi ideově spojena. Nicméně zaujala nás svou pantomimou šeredna, k níž si přinášela dokonalou techniku ve službách překypující groteskní fantazie.“ Dojem z jejích vystoupení oživuje i úryvek znepodepsaného referátu uveřejněného v novinách Prager Tagblatt 19. února 1935 po jednom z jejích pražských matiné: „Výraz taneční matiné nestačí k tomu, abychom charakterizovali tento podnik, neboť vedle tanečních schopností ukázala Lotte Goslar také[,] co dovede na poli pantomimy, rytmicko-pohybového hereckého umění, které nepotřebuje žádnou jinou řeč než gesto a výraz. Jak ona umí předvést v zrcadle svého obličeje duševní nuance, to by jí mohla závidět leckterá síla zaměstnaná na úředně podporovaných divadlech. Groteska, karikatura a tragika se prudce střídají. Probouzí z tajných zásuvek lidského nitra zasuté, oživuje to, co je v nás ubito, jednou do komické, jindy do strašidelné podoby[,] a diváci se smáli, posmívali, rozpomínali se na polovědomé a rozpoznávali.“
Zdroje
Archiv hlavního města Prahy: Fotografie z programu uloženého ve fondu NDT.
Gremlicová, Dorota: Taneční umění na scénách Nového německého divadla v Praze / Die Tanzkunst am Neuen deutschen Theater Prag 1888–1938. Praha, Státní opera – Taneční listy 2002, s. 154–155 [převzaty některé pasáže].
Siblík, Emanuel: Tanec mimo nás i v nás: historické poznatky a estetické soudy. Praha, Václav Petr 1937, s. 263.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?