Večer mladých choreografů v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě
zprávy
Příležitost mladým choreografům již v historii poskytlo Národní divadlo moravskoslezské například v rámci projektu Mladý balet. „Velmi mě potěšila zpráva, že ostravský balet chystá večer mladých choreografů. Pomyslně nese dál štafetu Mladého baletu, který jsme v Ostravě uváděli od 30. 11. 1980 do 27. 6. 1983. Program se na každou z 10 repríz obměňoval podle toho, jací přijeli hostující sólisté a co jsme stihli ve volném čase nastudovat nového. Mladý balet se stal velmi sledovanou akcí a snažil se poprvé v Ostravě ukázat tanec v celé jeho (tehdejší) šíři. Touto dobrovolnou aktivitou celého souboru předběhl všechny choreografické ateliéry, miniatury, workshopy, taneční laboratoře a jiné. Ve všech baletních souborech ale mají dnes stejný hlavní cíl: dát příležitost mladým choreografům předvést svůj talent a kreativitu,“ vzpomíná choreograf Zdeněk Prokeš.
A v jakém duchu se ponese večer mladých choreografů ve 21. století? „Jako titul inscenace a základní společné téma si mladí tvůrci vybrali ikonický výrok klasika racionalistické filosofie Reného Descartese ,Myslím, tedy jsem‘. Autoři se programově hlásí k představě tance chápaného jako ‚myšlení pohybem‘. Jejich tanec je vědomým hledáním výrazových prostředků spíše než intuitivním vyjadřováním emocí,“ říká šéfka souboru Lenka Dřímalová.
Inspirace základními fyzikálními zákony, jako je gravitace, vede ke studiu podstaty tělesnosti a choreografové za ní objevují symbolické roviny vnímání světa. Jiní tvůrci zkoumají vybrané mytologické příběhy, kosmologické vize, ale vytvářejí také vědecky detailní studie nejrozmanitějších emocí a neváhají sáhnout až k matematicky přesnému zápisu tanečního pohybu. „Mou hlavní inspirací byla píseň Gravity od Johna Mayera. Jednoho dne jsem poslouchala text písně, a tak nějak mě napadlo na tuto píseň něco vytvořit, něco na základě síly přitažlivosti a jejích fyzikálních formulí a to, jak je spojená s lidskými vztahy,“ říká polská tanečnice a jedna z autorek večera Natalia Adamska.
Paleta hudebních žánrů od renesanční a barokní hudby, hudby Fryderyka Chopina z období romantismu přes mnoho hudebních stylů 21. století, jako jsou například hudební minimalismus Arvoa Pärta, filmová a scénická hudba Maxe Richtera, elektronická hudba dánského skladatele Anderse Trentemøllera, dotváří atraktivní podobu inscenace.
Rolí choreografů se zhostí Natalia Adamska, Stéphane Aubry, Olga Borisová-Pračiková, Yago Catalinas Heredia, Sergio Méndez Romero, Réka Kiss, Stefano Pietragalla a Aglaja Sawatzki.
Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Temporary Collective přichází s novým formátem, ve kterém nechá prožít tanec i své publikum
zprávy -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 14 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
před 17 dny
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
před 42 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 42 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci