Složeným večerem, v němž soubor Bohemia Baletu (BB) představil nejen práci absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy (TKHMP), Sebastiana Mazzia z Jihočeského divadla, ale i na české scéně etablovaného Petra Zusky, prostupoval elán.
Lucie Dercsényi
Mgr. Lucie Dercsényi, Ph.D., choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka.
Po Taneční konzervatoři Praha vystudovala magisterské a doktorandské studium na taneční fakultě AMU. Tančila v Československém tanečním souboru písní a tanců, vedla taneční oddělení ZUŠ, vyučovala dějiny tance a umění na Taneční konzervatoři Praha a Taneční konzervatoři I. V. Psoty. Ředitelka Společnosti tance při Taneční konzervatoři Praha 1998, redaktorka a později šéfredaktorka Tanečních listů. Od roku 2008 externí pedagog HAMU. Absolvovala výcvik v TPT (taneční a pohybové terapie) pod ADTA a TANTER (2005-2007), vedla seberozvojové semináře TPT na Taneční konzervatoři I. V. Psoty, workshop na mezinárodní konferenci expresivních terapií Space for Art Therapies II., pracovala se skupinami seniorů v občanském sdružení Život 90, se skupinami rodičů s dětmi a v současné době se věnuje také pohybové výchově předškolních dětí. Je jednou ze spoluautorek publikace Tanečně-pohybová terapie, teorie a praxe (Univerzita Palackého v Olomouci, 2012). Publikuje recenze a rozhovory v denním a odborném tisku (Lidové noviny, Taneční aktuality, ArtZóna) a studie: Prameny k baletu Škrtič Bohuslava Martinů (AMU, 2007), Tanec v hudbě Bohuslava Martinů – baletní tvorba (AMU, 2010), „A new production of Who is the most powerfull in the world?“ (Martinů revue, May–August 2013), „Martinů/The Strangler/H317 – A ballet ahead of its time“ (Martinů revue, January–April 2014).
Texty autora
Édouard Lock – Rebel s duší punkového hráče
„Édouard Lock překračuje všechny hranice. Jeho novátorský, explozívní a fyzicky náročný styl tance ovlivnil celou generaci tanečníků, zapsal se nesmazatelně do historie.“ (Die Welt, Berlín)
Kateřina Dedková-Franková: „To, že jsem tančila u Šmoka, bylo moje životní štěstí.“
Povídaly jsme si na ztichlé chodbě v Lichtenštejnském paláci na Malé Straně, sídle HAMU, kde Kateřina Dedková-Franková také studovala. Když se řekne její jméno, většina tancemilovné veřejnosti si ji spojí s Pavlem Šmokem.
Nepojmenovatelný tanec Mina Tanaky se dotkl srdcí diváků
Tak jako konec letošního roku 2023 vybízí k rekapitulaci událostí, nezdarů i úspěchů, tak i závěrečné představení Mina Tanaky v Divadle Archa bylo ohlédnutím za zrodem a zánikem jako metaforou veškerého lidského konání.
Kontrasty – Od melancholie, rozpačitého humoru po energický taneční proud
Bohemia Balet (BB), soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, zahájil svou devatenáctou sezónu složeným večerem Kontrasty. Jeho členy jsou nejen absolventi zmíněné školy, ale v jeho řadách dosud působili i mladí tanečníci ze zahraničí.
Bdění – Jeden propad a dva mistrovské kusy
Balet Národního divadla Brno uvedl v premiéře složený večer Bdění, jehož název se odvíjí od choreografie Sleepless Jiřího Kyliána, která je zarámována úvodním titulem Waves od Radu Poklitarua a v závěru White Darkness Nacha Duata.
Ucpaný systém
Jsou to dva týdny, co stovky studentů a akademiků protestovaly v Praze za vyšší platy. Humanitní obory jsou na tom svým finančním ohodnocením vskutku bledě.
Rudolf Laban: Vizionár tanca a teoretik pohybu – O životních peripetiích, filozofii a pohybové analýze legendárního teoretika
Publikací, které by se zabývaly tanečním uměním a jeho osobnostmi, je v tuzemském prostředí jako šafránu. Vítaným a záslužným činem se tak stala práce věnující se životu a odkazu Rudolfa Labana od Marty Polákové, která je pro české publikum jazykově bez problému dostupná.
Libuše Ovsová: „V Brně se mi otevřel svět"
Sešly jsme se u ní doma, pár dní před jejími kulatinami. Právě se vrátila odpočatá z dovolené a její energie a elán, s nimiž mluvila o své práci, byly až nakažlivé. Měla z rozhovoru mírné obavy a s trochou nadsázky dodala s úsměvem: „Znáš můj cynický, přímý přístup. A zhoršuje se s věkem.“.
ON/A – Těžkopádný pokus o nový vzlet
Pražský komorní balet (PKB) těsně před divadelními prázdninami uvedl v Kulturním domě Mlejn večer složený ze tří kratších děl. V předchozích sezonách jeho dramaturgie směřovala na české tvůrce a do repertoáru se zařadily novinky Petra Zusky, Jiřího Pokorného, Aleny Peškové, Marka Svobodníka či Šimona Kubáně.
Diptych: The missing door and The lost room – O zlu a netečnosti v představách i skutečnosti
35. ročník festivalu TANEC PRAHA uzavřela inscenace silná a temná. Gabriela Carrizo totiž ráda nahlíží do zavřených prostor, ať do obytného přívěsu (například v představení Caravana, 1989), nebo jiných, téměř neprodyšně uzavřených příbytků.
Rudolf Laban – Charismatický muž, který předběhl svou dobu
„Laban je největším tvůrcem pohybových map. Hodgson ho přirovnává ke Stravinskému, Picassovi a Stanislavskému a nepřekvapilo by mě, kdyby se ukázalo, že je významnější než všichni tito.“
NEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média