Další ze série rozhovorů se soubory, které působily v divadly PONEC a rozhodly se opustit jednu z nejvýznamnějších tanečních institucí současného tance a pohybového divadla.
Josef Bartoš
Mgr. MgA. Josef Bartoš, PhD. je absolvent Konzervatoře Duncan centre, doktorského programu taneční vědy Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění a magisterského studia psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Zúčastnil se studijní stáže na José Limón Institute v New Yorku a tanečních festivalů v Holandsku, Maďarsku, Německu nebo Japonsku. Jako interpret spolupracoval s českými i zahraničními choreografy (Lenka Bartůňková, Kateřina Stupecká, Veronika Švábová, Karel Vaněk, Felix Landerer, Lenka Vagnerová, Michal Záhora a další). Vyučoval zároveň na Konzervatoři Duncan centre a Pražské taneční konzervatoři předměty zaměřené na dějiny tance a divadla, základy produkce a managementu, diplomový seminář a grantový systém. Je členem expertní komise pro oblast profesionálního tance na Ministerstvu kultury ČR, České akademie divadelníků, Asociace českých divadelních kritiků a Dance Studies Association. Ve své vědecko-výzkumné činnosti se věnuje psychologickým aspektům tanečního umění. ORCID ID: 0009-0009-4418-2516.
Do Tanečních aktualit přispívá svými texty od listopadu 2012. V roce 2015 se stal interním členem redakce, zajišťoval zejména PR komunikaci, marketing a fundraising. Od roku 2018 je šéfredaktorem časopisu. Autorsky přispívá také do Artzóny České televize a Mozaiky Českého rozhlasu Vltava.
Rozhovory, podcasty:
Podhoubí. Josef Bartoš zlepšuje situaci tanečních umělců díky psychologii. Rozhovor o propojování dvou oborů.
Česká televize, Artzóna. Šéfredaktor Tanečních aktualit: Bez umělecké kritiky se obor neposune
Full Moon. Josef Bartoš: „Konzervatoř vyžaduje hroší kůži.“
Podcast Průvodce tancem. Josef Bartoš: „Tančím životem, kritik musí umět osahat, co vidí.“
Taneční aktuality. Josef Bartoš: „Žijeme v době, která je dekadentní.“
Kontakt:
josef@tanecniaktuality.cz
Texty autora
La Dolce Vita – Bezdomovectví optikou růžových brýlí
Poslední roky patří premiéry souboru DEKKADANCERS mezi ty, které se vyhlíží s velkým očekáváním. Původní uskupení kamarádů a známých z Baletu Národního divadla se v posledních letech etablovalo v plně profesionalizovaný soubor, jež táhne pozornost odborné i laické veřejnosti.
Cyklus GEORGET
Balet Národní divadla hostil na začátku dubna izraelský soubor SOL Dance Company choreografa Eyala Dadona, který se na Nové scéně představil s díly GEORGET a T.O.M.L.
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
Na začátku tohoto týdne jsme vydali tiskovou zprávu o odchodu souborů Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle z divadla PONEC. Dochází tak k odchodům stálic této scény, které do značné míry utvářely obraz jejího repertoáru.
Štěpán Kubišta o Arše+: „Chceme mladé lidi odtrhnout od obrazovek a dostat je do divadla“
Divadlo Archa se s přelomem let 2023 a 2024 proměnilo na Archu+ pod vedením nového týmu. Štěpán Kubišta, který patří mezi jeho stěžejní osobnosti, prohlašuje, že se v nové koncepci kultovního prostoru naproti Bílé labuti chce zaměřovat na mladé publikum ve věkovém rozpětí od 15 do 29 let.
Radim Vizváry o well-beingu: „Já ani nevím, co pohoda je“
Tma a světlo, noc a den, nepohoda a pohoda. Vše, co na tomto světě existuje, je třeba vnímat ve svém kontextu a tím je i kontrast. Proto nelze vnímat duševní pohodu samostatně, ale jako součást našeho života, jehož integrální částí je i nepohoda, říká významný český mim, režisér a pedagog Radim Vizváry.
„Najednou jsem neměl chuť tvořit dál,“ říká Václav Kuneš ze 420PEOPLE
Syndrom vyhoření patří mezi typické civilizační choroby. Tento zákeřně plížící se fenomén vyčkává poměrně dlouho, než se rozvine na plné obrátky.
Pohádka o moci aneb Co se děje v TANCI PRAHA?
V divadle PONEC panuje umělecké bezvládí. K poslednímu listopadovému dni byla zrušena pozice umělecké ředitelky divadla PONEC, kterou zastávala po dobu dvou let a tří měsíců Markéta Perroud.
„Abych věděla, že chci dál tančit, žádnou cenu nepotřebuju,“ říká Helena Arenbergerová, laureátka Thálie 2023
Významná česká tanečnice a pedagožka Helena Arenbergerová převzala na konci září prestižní Cenu Thálie 2023 za obor Balet, tanec a pohybové divadlo, a to za interpretaci inscenace WHERE, kterou vytvořili společně s Václavem Kunešem v produkci 420PEOPLE.
Rukavičkářské závody – Etika kůže
Kůže, ať už lidská, nebo zvířecí, se stala námětem jedné z posledních premiér letošního roku v divadle PONEC. Česká choreografka Tereza Lenerová ve své novince nazvané Rukavičkářské závody nastolila etická témata zacházení se zvířaty.
Becka McFadden, laureátka Thálie 2023: „Každý kreativní člověk o sobě pochybuje, že není dost dobrý.“
Becka McFadden, britsko-americká performerka žijící a tvořící v Praze, převzala poslední zářijový den prestižní české ocenění Thálie 2023 v kategorii Alternativní divadlo.
Podpoříte s námi Manželství pro všechny?
Manželství pro všechny je jako slunečné počasí ve Velké Británii. Když se slunce na obloze chvilkově objeví, všichni se k němu pnou, horečně ho komentují, někteří se proti němu vymezují a jiní se zase modlí, aby tu už nadobro zůstalo.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
La Dolce Vita – Bezdomovectví optikou růžových brýlí
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média