Soubor Alla Danza Brno – Baroque uvedl v brněnském Divadle na Orlí večer věnovaný dobově věrným rekonstrukcím evropských historických tanců 15.–19. století s názvem Baroko napříč Evropou, zaměřený na tance francouzského stylu „la belle danse“. Představení se účastnily hostující soubory Fringia ze Slovenska a Zespół Tańca Dawnego Uniwersytetu Wrocławskiego z Polska.
Alla Danza Brno se věnuje zejména rekonstrukcím barokních dvorských tanců přelomu 17. a 18. století v tzv. poučené interpretaci. Specializuje se na francouzský styl nazývaný „la belle danse“ nebo „la danse noble“ (čili tanec krásný, vznešený) spojený se dvorem krále Ludvíka XIV. a Ludvíka XV. Mezinárodní projekt, do něhož se soubor zapojil, odkazuje na celoevropský Císařský rok 2017 připomínající 300. výročí narození Marie Terezie, české národní téma Baroko všemi smysly a regionální projekt Jižní Morava – Baroko na každém kroku.
V první části večera nazvané Když Evropa tančila menuet byly uvedeny tance z Anglie, Francie, Španělska, Saska, Uher a Itálie. Úvodem zazněla fanfára Les Musiques Royales z roku 1634 a 1650 a poté následoval anglický menuet na hudbu George Fridricha Händela jako ohlédnutí za královskými ohňostroji. Pokračovala série tanců z francouzského dvora jako například La Gavotte du Roi à quatre na hudbu Jeana-Baptisty Quinaulta nebo Le Savoye uvedená při příležitosti svatby Ludvíka XV. s princeznou savojskou na hudbu Charlese-Huberta Gervaise. Polský taneční pár uvedl španělské tance jako například Pavana española, Jacaras, Folias, Marizapalos nebo nejstarší tanec Jota s kastanětami. Slovenský soubor Fringia předvedl uherský tanec Verbunk, ale také Kuruc Tánc a Drumului. Závěr patřil italskému tanci Pulcinella s prvky commedia dell´arte a anglickým tancům tančeným všemi zúčastněnými soubory.
V druhé části uvedla
Alla Danza Brno – Baroque tanečně-dramatické představení Le ballet des éléments aneb V moci živlů, vycházející z původního námětu o bájné kouzelnici Armidě. Čtyři přírodní živly (oheň, voda, země a vzduch) ožívají a poslušně plní rozkazy své velitelky. Celý příběh zahájila Overtura Jeana-Baptisty Lullyho, následně se střídaly tance od Passacaille přes Sarabande pour femme až k Le Menuet à quatre a Folia d'Espagne pour femme. Choreografie jednotlivých částí se odvolávaly na Louise-Guillauma Pécoura nebo Raoula-Augera Feuilleta, v několika výstupech šlo o kompozici Františka Dofka. Příběh a choreografie nebyly ucelenou rekonstrukcí dochovaného historického představení, využívaly charakteru jednotlivých barokních tanců francouzského stylu „la belle danse“ k vytvoření zcela nového díla v tzv. dobově poučené interpretaci.
Druhá polovina představení byla doprovázena živou hudbou v podání kapely Capella Antiqua Brunensis, která hrála na repliky dobových nástrojů, a sopranistky Ivany Pavlů v roli Erató – múzy milostných písní.
Provedení tanců v interpretaci Alla Danza Brno – Baroque pod vedením uměleckého vedoucího Mgr. Františka Dofka, odborníka na historický tanec a pedagoga Hudební fakulty JAMU, bylo precizní a tanečně na vysoké úrovni – především v přesných gestech rukou a práci nohou. Kostýmy z ateliéru Móda minulosti Štěpánky Skalické, zhotovené na základě dochovaných dobových vyobrazení či muzejních sbírek, vypadaly krásně a dobře doplňovaly celkový vizuální dojem z celého představení.
Psáno z představení 9. prosince 2017, Divadlo na Orlí v Brně.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace