Pavel Ždichynec se narodil v Praze 5. září 1941 tanečnici, pedagožce a dlouholeté repetitorce Národního divadla Praha prof. Věře Ždichyncové.
Daniel Wiesner
doc. MgA. Daniel Wiesner vystudoval choreografii na AMU. Působil jako choreograf a sólista baletu ND Praha (1967–1990), též jako choreograf ve Státním divadle v Brně. Natočil přes sedmdesát choreografických spoluprací s Čs. televizí a filmem. Libretista a scenárista většiny svých představení. Působil jako režisér opery, činohry i muzikálu. Vyučuje choreografii na HAMU.
Texty autora
Jan Hartmann: „Mladým choreografům bych poradil, aby si dávali pozor na cestu, ale šli do toho po hlavě“
S Janem Hartmannem se známe dlouhá léta. Současná doba nám nedovolila setkat se osobně, a tak jsme se při příležitosti jeho kulatin spolu ohlédli za uplynulým časem a zážitky písemně, skrze počítače.
Michal Šebor: „Role Matky Simony je jedna z mých nezapomenutelných srdečních záležitostí.“
S Michalem Šeborem se znám dlouhá léta. Zejména ze společného angažmá v Baletu Národního divadla. V současné pandemické době existuje jediný možný způsob, jak vést rozhovor – jedině přes počítač.
Vzpomínka na Helenu Jandovou, dlouholetou sólistku Baletu Národního divadla v Praze
Je velmi náročné napsat článek věnovaný výročí narození tanečnice, která již osm let bohužel není mezi námi. Navíc vzpomínám, jak Helena Jandová, tato okouzlující, talentovaná tanečnice, byla mezi mými prvními choreografickými interprety.
Ján Nemec: „Mým cílem vždy bylo vychovávat děti k lásce k baletu.“
Bývalý sólista Baletu Národního divadla v Praze a zakladatel známé baletní školy Ján Nemec se dožívá významného životního výročí.
Vlasta Vindušková – Nepostradatelná duše libereckého baletu
Kdykoli jsem během své choreografické kariéry navštívil liberecké divadlo, byl jsem si jist, že se potkám s úžasnou, obětavou dámou Vlastou Vinduškovou, která byla připravena mi optimálně vyjít vstříc...
Luboš Hajn: „Za dobu své taneční kariéry jsem žádnou roli neodmítl.“
Byl jsem dlouholetým kolegou Luboše a Mirka Hajnových v Baletu Národního divadla. U příležitosti jejich kulatin jsem s Lubošem zavzpomínal na dobu minulou.
Libor Bernklau: „Tanec mne od malička učaroval.“
Sešel jsem se svým dlouholetým kolegou z ostravského divadla, abychom při příležitosti jeho kulatin společně zavzpomínali na uplynulá léta.
Vzpomínka na Ladislava Tajovského, sólistu Baletu Národního divadla
Právě dnes, v úterý 21. ledna, uplynulo třicet let ode dne, kdy nás navždy opustil výrazný baletní sólista, skvělý člověk a můj blízký kamarád Ladislav Tajovský.
Rozhovor s Michaelou Vítkovou: „Největším mezníkem v mé kariéře byla role Julie.“
S Michaelou Vítkovou se znám dlouhá léta ze společného angažmá v Baletu Národního divadla. Bývá zvykem, že se scházím s oslavenci v kavárně na Nové scéně.
Rozhovor s divadelním výtvarníkem Josefem Jelínkem: „Divadlo nesmí být založeno na exhibicionismu, preferování svého ega a samolibosti.”
Sešel jsem se se svým skvělým kamarádem Josefem Jelínkem při příležitosti jeho životního jubilea. Jak sám upřesnil, je autorem kostýmních návrhů k téměř 950 inscenacím.
Rozhovor s Ludvíkem Vidlákem: „Měl jsem štěstí na kolegiální atmosféru“
S jubilantem jsem měl sraz v kavárně na Nové scéně Národního divadla. Bylo to setkání po mnoha letech, tak bylo skutečně o čem mluvit.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zdeněk Prokeš o tanci za katrem: Vězňů jsem se na nic neptal, pracovali jsme jako na sále
podcasty -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Helena Kazárová
Detaily o sporu Nikolské s Remislavským lze najít v mé diplomové práci na AMU z roku 1983 "Balet Národního divadla v…Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?