Po dlouhé nemoci zemřela v pátek 16. listopadu 2018 paní Zdeňka Mašitová–Nemcová, dlouholetá baletní mistryně pražského Národního divadla a pedagožka Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Svou taneční kariéru započala v roce 1963 absolutoriem na pražské konzervatoři u Zory Šemberové. První angažmá nastoupila téhož roku ve Státním divadle Ostrava, v letech 1964–1967 působila v Baletu Praha, s nímž vystupovala na řadě zahraničních zájezdů. V letech 1967–1971 byla členkou baletního sboru Národního divadla v Praze a poté v letech 1972–1974 působila jako sólová tanečnice v Plzni, kde vytvořila několik významných rolí v klasickém i moderním repertoáru: Balerína (Stravinskij: Petruška, 1972), Zobeida (Rimskij-Korsakov: Šeherezáda, 1972), Královna květin (Čajkovskij: Louskáček, 1973), Čertova družka (Lhotka: Čert na vsi, 1974). V období 1974–1978 studovala pedagogiku na choreografickém oddělení GITIS v Moskvě a v roce 1977 absolvovala stáž v tamním Velkém divadle. V letech 1978–1980 byla angažována opět v pražském Národním divadle ve funkci baletní mistryně, působila také jako externí pedagožka Slovenského národného divadla v Bratislavě a v Městských divadlech pražských. V letech 1980–1983 působila v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého a v sezóně 1983/1984 v Pražském komorním baletu. V letech 1983–1985 vyučovala na Taneční konzervatoři Praha, v letech 1985-1997 působila jako baletní mistryně a asistentka choreografií v pražském Národním divadle, souběžně také v sezóně 1990/1991 vedla balet v Plzni. Od 90. let působila jako pedagožka na Taneční konzervatoři hl. města Prahy a v soukromé baletní škole svého manžela Jána Nemce. Zdroje: Holeňová, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0 Archiv Národního divadla.
Zemřela baletní mistryně, pedagožka a tanečnice Zdeňka Mašitová–Nemcová
Tanec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace