Mirka Eliášová: Grooves
Odkud pramení inspirace k vašemu představení?Původní myšlenka se objevila dlouho před vznikem představení.
Někde na začátku cesty bylo hledání skutečného významu slova groove, které se dá přeložit mimo jiné také jako vyjetá kolej, ustálený zvyk nebo zakořenit.
S pojmem groove jsem se poprvé setkala v hudbě. Úzce souvisí s rytmem, a to nejen hudebním. Postupně během práce se objevovaly další souvislosti s rytmem osobním, s rytmem společnosti, přírody, města… Rytmus je něco, co existuje nezávisle na kterékoliv kultuře a naopak se zvláště v dnešní době skrze různé kultury k nám dostává. Cesta tvorby byla dlouhá a přivedla nás až k prapůvodu rytmu v přírodě.
V čem je tato choreografie jiná / nová než vaše předchozí díla?
Vždycky jsem se snažila, aby každá další choreografie byla jiná než kterákoliv předtím, aby mně i divákům přinesla něco nového.
U tohoto představení víc než u jiných se potvrdilo, že choreografie je omezená v čase i prostoru a největším úspěchem je, pokud se podaří vytvořit atmosféru, předat pohled na svět v abstraktní rovině.
Jak byste charakterizovala jednotlivé tanečníky, kteří ve vašem díle účinkují? Proč jste si vybrala právě tyto osobnosti?
Ráda spolupracuji s interprety, kteří jsou osobití, hraví a ochotní objevovat nové cesty.
V tomto představení účinkují tanečníci, se kterými jsem ve stejné sestavě pracovala už vloni na projektu Until I Find It: Kateřina Šorejsová, Petr Opavský, Tomáš Pospíšil.
Letos se k nám přidala ještě herečka Monika Šonková.
Petr Opavský je výborný současný tanečník nominovaný mimo jiné na cenu Thálie. Kateřina Šorejsová studovala tanec v Izraeli, Tomáš Pospíšil se věnuje a učí Thai chi. Společně byli také členy DSČR (Divadelní Studio Čisté Radosti) vedené Jaroslavem Duškem. Monika Šonková je herečka, výborná muzikantka, maskérka, která se také mimo jiné věnuje autorskému divadlu.
Co vám přinesla práce na tomto představení? Máte z jeho přípravy nějaký zajímavý zážitek?
Spolupráce na představení byla velmi zajímavá, v mnohém objevná. Ovšem jeden z nejzajímavějších okamžiků byl, když nám během tvorby představení Kateřina oznámila, že je těhotná. Takže premiéra i následující 3 reprízy byly vlastně místo kvartetu kvintet. Na platformě bude Katřinu Šorejsovou alternovat Katarina Rampáčková.
Česka platforma – to by měl být výběr toho nejlepšího ze současného českého tance – jak vnímáte současný český tanec v porovnání s vašimi zkušenostmi ze zahraničí?
Velice mě těší to, že se tanec poměrně rychle a stále rozvíjí. Zlepšily se možnosti hraní i přísun informací. České prostředí zahrnuje poměrně širokou škálu od tradičněji chápaného tance až k úplnému experimentu. Za posledních 15 let neuvěřitelně rozkvetl.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace