Česká taneční platforma: Několik otázek pro Andreu Miltnerovou
rozhovory
Spolupráce byla skvělá. Oba mají bohatou zkušenost s autorskou tvorbou a umí spolupracovat – vzájemně si dát prostor pro fantazii (pracovali spolu již dříve v kanadském Torontě), dokázali velmi otevřeně diskutovat o práci, dávat konstruktivní kritiku a všeobecně mě hodně podpořili.
Flashback – paměť, prolínání v čase, průniky do minulosti, přítomnosti, snad i budoucnosti. Jak se toto téma dá zpracovat do tance a pohybu a co vás k jeho volbě vedlo?
Věděla jsem, že jsem se chtěla vrátit k jedné z mých vášní – baroknímu tanci a baroknímu jevištnímu umění. Vždy mě fascinovala barokní gestika, která má své kořeny v starověkém řeckém řečnickém umění (zde „paměť“ jde opravdu hluboko do minulosti) a je sama o sobě choreografií. Vybrala jsem pouze několik gest a intenzivně jsem na nich pracovala. Chtěla jsem zjistit, kam až mě zavede takto čistá pohybová forma. Rozhodla jsem se docílit toho, aby pohyb byl výmluvný sám o sobě. Výsledkem byla cesta zpátky do minulosti a paradoxně i do budoucnosti. Tyto pocity jsem alespoň zažívala při zkoumání paměti svého vlastního těla… Jedná se tedy o hledání specifického pohybového jazyka, který je výmluvný svou fyzičností/tělesností a zároveň se stává hledáním sama sebe – přirozený důsledek například toho, když člověk přijde o oba rodiče. Představení je také hodně o toku času a křehkosti osamoceného těla v prostoru.
Často pracujete s prvkem opakování a variacemi na jeden typ pohybu… Čím je to pro vás zajímavé?
Je to dáno tématem – již zmiňovaný návrat k paměti těla a paměti vůbec, kam se často vrací stejné věci. Jedná se o opakování, mutace, vývoj a transformaci mnoha různých „typů“ pohybů. Snažím se najít skutečnou esenci pohybu, nalézt pohybový jazyk, který je expresivní sám o sobě bez přidávání emocí a dramatičnosti. Mé tělo se stává pouze nástrojem, skrze který plyne pohybová řeč osvobozená od egoistické potřeby cosi vyjadřovat. „The song sings the bird.“
Když mluvíme o čase a různých pohledech na něj, dovolím si ještě jedno ohlédnutí do minulosti. Loni v květnu jste vystoupila na festivalu Spring Forward ve švýcarském Curychu. Jak festival hodnotíte, co vám účast na něm přinesla?
To, že mé sólové představení Tanec magnetické balerínky bylo vybráno evropským networkem Aerowaves, bylo pro mne dost zásadní: díky tomu se nám otevřely další možnosti hrát představení v zahraničí i v České republice. Festival Spring Forward, pořádaný Aerowaves, je příležitostí pro promotéry zhlédnout většinu z „priority companies“ živě, což je pak pro ně důležité při výběru na jejich festivaly. Tak jsem dostala pozvánky do Amsterodamu, Haagu, dánského Aarhusu, do Londýna, Antverp a pojedeme také do Kodaně, Lublaně a Dublinu. V Antverpách viděli představení promotéři ze Skotska a díky tomu se nám otevřela cesta do Glasgow a Edinburghu.
Mottem letošní jubilejní České taneční platformy je 20 let – malý krok pro lidstvo, obrovský skok pro tanec! Co znamenala uplynulá dvě desetiletí v tanci pro vás? Jaký byl vývoj vašeho pohybového vyjádření?
Řekla bych, že dost velký. Byla jsem baletkou v Národním divadle i tanečnicí v muzikálech, poté přišel současný tanec a mojí vášní je, jak už jsem řekla, tanec barokní. Mé první choreografie jsem tvořila pro anglicky mluvící divadelní soubor, pak jsem se věnovala čistě barokní taneční choreografii pro autentická provedení barokních oper pořádaných hudebními soubory, jako jsou Collegium 1704 a Collegium Marianum. Zároveň jsem cítila potřebu přiblížit barokní tanec dnešnímu publiku. Tak vznikly projekty, ve kterých jsem začala kombinovat barokní a současný tanec, například Barokní tělo odhaleno, Pentimento a Vertikální horizontál. Poté jsem začala hledat zcela jiný způsob vyjádření, a tak vznikla sólová představení Fractured a Tanec magnetické balerínky.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Bizarní ráj na zemi: Na kraji krajina je jako hravý chaos, v němž by si přál žít každý
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 12 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 12 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 15 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 15 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 17 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 29 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu