Velké espreso při pozorování pádu Ikara
reportáže
Oorphane vznikl v roce 2007 v Brně s cílem integrovat soudobý tanec s originálními vizuálními postupy a autorskou hudbou. Hledá inovativní přístup k tanci a pohybu a svůj vlastní osobitý styl, jak uchopit realitu. Velké espreso do skla s mlékem může vyznít jako nějaká abstraktní, metaforická a velice obtížně rozluštitelná výpověď o melancholii ponurých dnů a starostech, které si uvědomujeme každé ráno. Stejně tak může být zábavným příběhem, který se odehrává v imaginacích člověka, jenž připravuje kávu:
Ze tmy se vynoří dvě ženské postavy sedící zády k publiku na velkých růžových polokoulích. Záda i paže jsou spoře oděná a to dává vyniknout velice jemným, ale propracovaným pohybům. Pohyb vidíme od lopatky až po konečky prstů. Na plátně se promítá klip z čisté a tiché krajiny hor, luk a cest, kde se postupně střídají bíle odění interpreti a nechávají se unášet silou přírody. Obě složky – tanec a video – se měly propojovat. Myslím, že se ale spíše jen tu a tam dotkly a zase rychle od sebe odskočily. Koláž hudby tento nedostatek občas zachraňovala, občas však prohlubovala. Když se zadíváme na pohyb, uniká nám video, když na video, uniká nám pohyb. Chyběla mi zde nit, která by jednotlivosti spojovala v celek, nebo alespoň v nějaký pokřivený tvar, který by měl jasná pravidla. Krajina s pádem Ikara byla o poznání čitelnější a zajímavější, dle mého názoru též povedenější. Jistě známe pověst o Ikarovi – o pokusu vzlétnout a přiblížit se ptákům. Tak jako si Ikaros v té pověsti sám vytvořil křídla z peří a vosku a opravdu se mu podařilo vzlétnout, tanečníci na jevišti na tom byli podobně. Dlouho si chránili a utužovali to své tajemství, až …až máme pocit, že opravdu letí. Podání Oorphane je ovšem realističtější a patetičtější. Ikaros si při pádu z nebes zlomil malíček, což mu zpackalo život. Má marnivou ženu Helenu a syna a neustále mu ve chvilkách, kdy rozjímá, volá Daidalos, aby mu třeba připomněl, že si mají se ženou uzavřít důchodové pojištění. Realita se míchá se sny a poezie s tancem. Videoprojekce zde plní svůj účel na jedničku. Přelet racků nad mořem a pokusy o vzlétnutí tanečníků se spojili v jeden vjem. Oorphane má velký potenciál stát se opravdu vyhledávaným profesionálním souborem. Jsou asi tři krůčky od pomyslné hranice profesionality, kterou mohou brzy pokořit. Snad jen pozor na to, aby byly zohledněny dispozice všech tanečníků a jeden nepřevyšoval druhé. Může to ovlivnit dojem z celého představení. Psáno z premiéry 22. listopadu 2008
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace