Taneční centrum Praha podruhé
reportáže
Co se týče zhlédnutého představení konkrétně, dramaturgie se držela osvědčeného vzoru: v úvodu se nám představilo několik sól a duetů klasického repertoáru (dívky povětšinou na špičkách), následovala modernější klasika, trocha lidového tance a jazzu. Z osmnácti kusů, které jsme zhlédli v první polovině večera, bychom mohli vyzdvihnout například duet Only a Memory, na kterém spolupracoval s Petrou Padriánovou i Jarek Cemerek, letošní Tanečník roku. Zasněný duet, spojující současný tanec s klasickou špičkovou technikou, byl velice sugestivní a dal tanečníkům šestého a sedmého ročníku příležitost k vyjádření hlubších emocí, což se jim docela dařilo. Zajímavým kusem byla choreografie Kdo z koho, vytvořená zřejmě samotnými studenty konzervatoře, kteří si ji i zatančili. Aleš Krátký, Adéla Khalegová, Barbora Čermáková a David Sklenička roztančili příběh o věčném souboji a prolínání dobra a zla, které byly symbolizovány černou a bílou. Souboj naznačovaly i výrazné kontrasty v hudbě (jež byly velmi násilné, ovšem účel splňovaly). Pro někoho možná příliš polopatické, ovšem ne pro tak mladé interprety/choreografy. Bylo to pohybově celkem zajímavé dílo zatančené s chutí. Vrcholem první půlky večera byla jazzová choreografie Evy Plockové Vlak na Kolín, pohybově i výrazově velmi povedená.
Druhá polovina představení špičkové střevíce již úplně vypustila a soustředila se na repertoár moderního, jazzového a současného tance. Hned jako první číslo byl uveden Underground, choreografie Belgičana Samuela Delvaux na hudbu Gorana Bregoviče. Je pravda, že toto temperamentní dílo nebylo premiérou, ovšem jeho síla a též kvalita studentských výkonů by jej spíše řadila ke konci programu. Druhé na programu bylo Ebony Concerto, očekávaná premiéra Baby Baletu. Šmokova choreografie na Stravinského hudbu byla sice chvílemi až akrobatická a rytmicky náročná, ovšem mladí tanečníci to bez problémů zvládli a dodali tomu i tolik důležitý výraz a smysl pro humor, čímž se jim podařilo Novou scénu rozesmát. Po všech stránkách se tato choreografie a provedení stává nejpříjemnějším překvapením večera. Vrcholem měla být ovšem Zlatá brána, projekt na počest skladatele Václava Trojana a choreografky lidových tanců Libuše Hynkové. Stylizace lidových tanců jako vyvrcholení večera, to je počin přinejmenším odvážný (pokud se tedy nejedná o soubor Lúčnica). Choreografové Linda Schneiderová a Viktor Svidró se nesnažili o doslovnou reprodukci lidových tanců či o jakousi autenticitu, ve skutečnosti šlo spíše o to zachytit atmosféru lidových písní, vyjádřit jejich tématiku či nálady. A přestože Balet Praha Junior není Lúčnica a z předvedeného úryvku zřejmě divákům nejvíc utkvěly dvě figuríny Smrtky, které byly vhozeny do řeky, projekt na poctu českého lidového tance a jeho předávání mladým generacím si zaslouží ocenění. Ať už vzhledem k dlouholeté tradici Československého souboru písní a tanců a dalších ansámblů, či vzhledem k české lidové písni jako takové. Její náboj je totiž stále silný a má tudíž potenciál něco dát i tak mladým lidem, jako jsou studenti konzervatoře TCP. Sezóna 2010/2011 je tedy téměř za námi a studenti se mohou pomalu začít těšit na prázdniny. A budou to prázdniny vskutku zasloužené. Jubilejní 50. sezóna založení Vysokoškolského uměleckého souboru, od kterého se TCP odvozuje, byla velice náročná a plná ambiciózních projektů. Oba školní soubory, ve kterých tančí mnoho studentů konzervatoře, za rok odtančily obdivuhodných 84 představení v České republice i v zahraničí a podílely se na několika tanečních festivalech (například od 21. do 25. června se budou účastnit festivalu Dance Open-Air Lichtenštějn). Ale jak už to v tanečním umění bývá, prázdniny nejsou úplně odpočinkové: žáky čeká letní taneční workshop a příprava na další pestrou sezónu.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace