Prague Ballet Gala 2008
reportáže
Klasické pas de deux z baletu Giselle předvedli hongkongští sólisté Faye Leung a Yao Zhang, zvlášť éterická tanečnice tančila s velkým půvabem. Stejný pár tančil neoklasické pas de deux na jednu z árií Pucciniho Turandot (choreografie Natalie Weir). V choreografii zdůrazňující především emoce se objevilo několik zajímavých zvedaček, které tanečníci suverénně zvládali, některé její části však působily příliš popisně a protagonisté ve výrazu sklouzávali na hranu přehrávání.
Velkého pas de deux z Dona Quijota se zhostil pár Marianela Nuñez a Thiago Soares z Royal Ballet. Podali precizní výkon, tanečnici nechyběla verva a tanečníkovi lehkost skoků, ale nedosahovali té úrovně, jakou jsme viděli na loňském česko-ruském gala v podání sólistů z Mariinského divadla. V první polovině večera tančili Nuñez a Soares ještě duet v rytmu tanga s příznačným názvem A Buenos Aires (na hudbu Astor Piazzola vytvořil Gustavo Mollajoli). Na jevišti byli sehraným párem, ale samotná choreografie se nezdála být příliš původní.
Největším úspěchem večera byla vystoupení dvou sólových tanečníků. Jednak to byl český krajan Zdeněk Konvalina působící v Montrealu, který zatančil choreografii Maurice Béjarta Řecké tance. U publika měl velký úspěch navzdory několika zaváháním ve skocích. Živá choreografie, čerpající stylem a dynamikou z lidových řeckých tanců, právě tak jako její hudební doprovod, působila na diváky nesmírně osvěžujícím dojmem, narozdíl od některých jiných ukázek. Zdaleka nejvíce však publikum ocenilo výstup amerického tanečníka Desmonda Richardsona. Urostlý Afroameričan zapůsobil fyzicky náročným výstupem v současné choreografii Lament, kterou vytvořil Dwight Roden na hudbu Charlese Veala a Caroline Worthingtonové, nesmírně sugestivní až zlověstné, vyžadující absolutní koncentraci tanečníka, z něhož téměř hmatatelně čišela energie. Pozornost zasloužil light design, který využíval jednoduché, ale působivé nasvícení scény. Dominující fialová barva korespondovala s celkovou atmosférou. Jednalo se pravděpodobně o nejlepší kus večera, který ovšem do celkové skladby nezapadal.
Tím se dostáváme k největší slabině večera. Pomineme-li nedostatek entuziasmu ze strany většiny účinkujících, pak v něm ze všeho nejméně fungovala dramaturgie. Představení působilo nesourodě, nahodile, nevyváženě. Jistě lze uvést dohromady klasický i současný tanec, ale v určitých proporcích, a revuální výstup v rytmu argentinského tanga do galavečera už vůbec nepatří. I výběr klasických čísel je pochybný: proč ukazovat stále stejné variace, které každý jen trochu obeznámený divák viděl již mnohokrát? Tanečníci podávali dobré výkony a diváci neodešli zklamáni, nicméně pokud se Prague Ballet Gala prezentuje jako výjimečná a reprezentativní událost, je to prozatím nedosažená meta.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace