Nulová gravitace plná hostů
reportáže
Jako první se vyřítil na scénu Balet Praha Junior v choreografii Belgičana Samuela Delvaux Chasin´. Po úvodním úderném tanci v řadě na forbíně se rozvinula dynamická choreografie střídající sólové a sborové výstupy. V podobném duchu byl i druhý moderní kus BPJ od téhož choreografa s názvem Underground, tentokrát za doprovodu rytmické hudby srbského skladatele Gorana Bregoviče. Tento soubor nakonec uzavřel večer s choreografií Attily Egerháziho Cutain up, krátkou hříčkou na hudbu Charlese Gounoda představující divadlo na divadle.
Nejmladší tanečníci z Baby Baletu Praha zahráli na komickou notu a zatančili známé Ebony Concerto od Pavla Šmoka na hudbu Igora Stravinského.
Pestrý a zajímavý program nabídli hostující umělci a soubory. Slovenský Bralen Bratislava, soubor moderního tance působící již 37. sezónu, zastupovala Hana Vašková v choreografii amerického umělce Joea Alegada, působícího stále více v České republice. Jeho Exil byl amalgámem moderního tance a indiánských zvyků.
Jan Kodet zatančil krátké sólo Constant Moment - poctu paní profesorce Ivance Kubicové, slavící letos významné životní jubileum. Monolog namířený k prázdné židli shrnuje jeho vztah k tanečnici, choreografce a pedagožce, která jej provázela po celou jeho uměleckou kariéru. Je zde inspirace, obdiv i boj, ale především velká úcta, vyjádřena závěrečnou hlubokou úklonou.
Jen několik měsíců staré nezávislé baletní těleso Balet Bratislava, teprve chystající svou první premiéru, přijel představit jeho zakladatel Mário Radačovský. Spolu s Katarínou Košíkovou zatančil svou vlastní choreografií Stretnutie s labuťou (choreografii v Praze představil už před čtyřmi lety při hostování se Slovenským národním divadlem). Inspirace tím nejklasičtějším z baletů na originální hudbu P.I.Čajkovského se nesla v neoklasickém duchu. Labuť měla sice špičky, ale její černý trikot a nezvyklé taneční kombinace nás přenesly do současnosti. Virtuozitou si ovšem tento moderní kus s klasikou v ničem nezadal a Balet Bratislava se tak v Praze uvedl ve velmi pozitivním světle.
Posledním hostem večera byl Jihočeský balet, který si podmanil pražské publikum novou choreografií Attily Egerháziho na Ravelovo Bolero. Tři ženy a tři muži v dokonalé souhře naplnili Ravelovou hudbu dusnou erotickou atmosférou. Té odpovídaly korzetové poloprůsvitné kostýmy, pohybové prvky (roztažené nohy v různých pozicích) a barevné ladění do černo-červena. Přestože to mohlo působit někdy až příliš explicitně, nepřesáhlo to takříkajíc meze slušnosti a kvalitní taneční provedení naplnilo adekvátně úchvatnou Ravelovu skladbu. Z představení 26. října 2011 ve Stavovském divadle.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace