Mezinárodní týdny tance 2009 – Slavnostní gala
reportáže
Program otevírali studenti Tanečního centra Praha s choreografií Samuela Delvauxe (Belgie) Sens Interdit, komorním dílkem pro dva tanečníky a jednu tanečnici. Nijak zvlášť se nevymykala modernímu tanečnímu slovníku s důrazem na estetiku zakořeněnou v klasickém tanci. Nejexpresivněji působily výstupy dívky ve vzrušeném či hněvivém vytržení.
In the Mood, pas de deux z baletu „Mood for Love“ Bertranda d´At z Francie, neměla vůbec nic společného s Glennem Millerem, jak by se snad dalo čekat z názvu, ale byla lyrickým duetem na hudbu Ludwiga van Beethovena. Něžná neoklasická mezihra o nesmělé procházce chlapce a dívky, kteří se ještě života bojí, byla interpretována dvojicí Eva Kolářová a Ramy Tadrous Zaky z Bellet du Rhein ve Štrassburku.
Pražský komorní balet Pavla Šmoka reprezentovala choreografie Lucie Holánkové Carmen pas de deux, v podání autorky a členky PKB Lenky Bílkové. V tanci znázorňujícím dvě stránky jedné ženské mysli, jejichž vztah je hrou a škádlením spíš než soubojem, se jaksi vytrácí tematická spojitost s hudební předlohou.
Jiný duet následoval v podání Lindy Schneiderové a Viktora Svidró z Hungarian Ballet Theatre. Duet Whirling jako abstraktní kompozice založená na náročné partneřině pohybově souzněla s názvem, obsah však zůstal nenaplněný.
Duet z baletu Hidden Places Roberta Glumbeka (Polsko/Kanada) naopak napovídal dějovou linku v pozadí, která zobrazuje situaci, kdy žena ve stavu zjevného rozrušení, nachází klid a oporu u svého protějšku. Nutno podotknout, že estetiku tanečního provedení podtrhovala ideálně štíhlá postava představitelky dámské role Veroniky Kornové-Cardizzaro (partnerem jí byl Kanaďan Tyrel Larson).
Dá se říci, že vrchol večera nastal už před první přestávkou, kdy soubor studentů TKP Bohemia Balet předvedl Sinfoniettu v choreografii Pavla Šmoka. Díky současnému repertoáru Národního divadla nabízí se tu srovnání dvou choreografických pojetí Janáčkovy skladby, obou téměř legendárních, obou vysoce hodnocených, obou českých, a přitom úplně odlišných. Zatímco Kyliánova verze je charakteristická jistou vznešeností, výběrem prvků z kánonu klasického tance a svého druhu monumentálností, ve Šmokově podání je dána přednost živelnosti, hravosti, narativnosti, časným radostem i ohlasům lidového tance. Jeho Sinfonietta je především oslavou mládí, má v sobě tolik poezie slovanské duše, že k prožitku není třeba ani naprosté dokonalosti provedení. Studenti TKP se svého úkolu chopili s maximálním úsilím a nadšením, i když se jedná o choreografii tak fyzicky náročnou. Podle reakce publika je zřejmé, že diváci byli naladěni s tanečníky na stejnou notu.
Po přestávce se opět na jeviště vrátili studenti Tanečního centra Praha, a to s ukázkou z baletu Violetta Ramóna Oléra, která byla jakousi sborovou mezihrou pro čtyři páry, lze si ji docela dobře představit jako výjev z tančírny či zábavy na ulici přerušené bouří. Už minulý rok se v programu MTT Balet Praha Junior představil jiným fragmentem z téhož baletu. Vzhledem k tomu, že hudební doprovod tvoří židovské lidové písně, námět se dá lehce domyslet.
Po této ukázce následovalo sólo, které pro sebe vytvořila Eva Kolářová na hudbu J. S. Bacha (kombinovanou s umělými zvuky) a s názvem Neuteklo nám to...? Stavějíc sama na sebe, vytvořila kus, ve kterém zúročuje své fyzické přednosti, flexibilitu, a choreograficky se posunula víc směrem k současnému tanci. Svou pohybovou úvahu na téma důležitosti přítomného momentu poněkud nešťastně zakončila popisným vstupem postavy v kápi, která ji bezvládnou odnesla z jeviště...
Následoval duet Zero Graviti, který se soustředil na samotný pohyb, ačkoli vztah mezi tanečníky byl patrný. V plynulých pohybech využívajících na maximum dispozice tanečníků už poznáváme rukopis maďarského choreografa Attily Egerháziho. Tančili opět Linda Schneiderová a Viktor Svidró.
Na jeviště se vrátili i Veronika Kornová-Cardizzaro a Tyrel Larson, a to s duetem Hallelujah z představení „Chansons“. Z celého večera to byla jediná choreografie, která měla za hudební předlohu píseň (Jeff Buckley). V choreografii, kterou civilně odění tanečníci tančili velmi procítěně, se jako hlavní pocity mísily únava a blízkost odloučení.
O choreografii Small Hour Václava Kuneše jsme už psali v jiných článcích. Také ji měli diváci možnost v rámci večera vidět, v tradičním podání autora a jeho kolegyně Nataši Novotné. Jeho rukopis, ač neméně estetický, se do značné míry odlišoval od zbytku choreografií toho večera uváděných, které více či méně pevně vězely v postupech klasických. Zde tedy jiné vnímání hudby, důraz na drobná gesta a detail pohybu i pohledu, střídání tempa a rytmu pohybu, blízký i odtažitý vztah mezi tanečníky, to vše působilo osvěžujícím dojmem. Nicméně věkové zastoupení diváků nebylo úplně adekvátní takové podívané.
Poslední choreografie večera byla No More Tears (označená jako fragment z baletu) autora Jiřího Voborského působícího v USA. Představili se v ní znovu tanečníci TCP a byla opět sborovým výstupem. Právě ona snad vězela v klasice ze všech nejvíce, šlo vlastně o jakési nekonečné allegro, a i když hudba připomínala irskou melodii, tak port de bras i skokové vazby vycházely z klasického tanečního slovníku. Závěrečné gala Mezinárodních týdnů tance bylo příjemnou podívanou svého druhu. Studentské soubory zapadly mezi své zkušenější kolegy vcelku hladce a samotné představení stálo za to navštívit už jen kvůli slavné Sinfoniettě a stále úspěšnější Kunešově Small Hour. Uznání patří i organizátorům z řad studentů TCP, kteří dokázali vytvořit plnohodnotné představení, které bylo důstojné prostoru Stavovského divadla.
Psáno z představení 1. února 2009.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace