Po velkém úspěchu předchozích dvou dnů pokračoval i v neděli taneční veletrh Dance Life Expo. Zatímco v sobotu byli hlavními hvězdami umělci ze světa baletu, neděle patřila více ostatním stylům. Veletrh mezi dalšími významnými osobnostmi hostil představitelku flamenka Virginii Delgado.
Právě tato slavná španělská tanečnice, choreografka a pedagožka byla prvním hostem na Expo Stage ve Star Interview. Sem dorazila bezprostředně po svém úchvatném představení na Show Stage, kde spolu se svými kolegy kytaristou Petrem Vítem a tanečníkem a zpěvákem Mateem el Gallitem předvedla tři ukázky ze svého repertoáru. Během rozhovoru pak pozitivně zhodnotila českou flamenkovou scénu, která se podle jejích slov zdárně rozrůstá, po celé republice vznikají nové festivaly flamenka a centra španělské kultury. To dokazovala i hojná účast tanečnic na jejích workshopech. Spokojená s českou taneční scénou byla také populární trenérka zumby Daniela Česneková, která spojuje boom nových tanečních fitness stylů s rostoucí chutí Čechů tančit a pečovat o své tělesné i duševní rozpoložení. Freestylová scéna žila vírem jam session a battlů v street dance, krump a break dance, kterým často přihlížel další slavný host veletrhu Byron Cox. Ten byl jednou z hlavních tváří celé akce a lákal návštěvníky i ve zdařilém propagačním videotraileru. Jeho crew vystoupila na Show Stage v neděli odpoledne za všeobecného nadšení. V následném interview Cox prohlásil, že za své hlavní poslání považuje propagovat tanec a umění všude na světě. Povzbudil českou scénu výrokem, že Češi podle něj mají velice pozitivní vztah k tanci a naši tanečníci jsou lepší, než si o sobě myslí. V podobném duchu proběhlo také poslední Expo Star Interview, jehož hostem byl známý český tanečník Yemi. Ten divákům popsal své zážitky z USA, kde vytvářel choreografii ke světovému turné zpěváka Kayne Westa. Zdůraznil nutnost věnovat se tanci naplno jako profesi, ne jen při dalším zaměstnání (jak to čeští tanečníci často mají, aby se vůbec uživili) a vyprávěl o úžasných tvůrčích podmínkách a profesionalitě tanečního byznysu v Americe. Na závěr dodal, že problém českého tance není v nízké kvalitě tanečníků či choreografů, ale v neschopnosti investorů uvědomit si jeho hospodářský potenciál. Yemiho skupina JAD Dance Company se na veletrhu představila hned dvakrát a styl street fusion si mohli účastníci vyzkoušet na vlastní kůži v rámci open classes.
Ze známých amatérských souborů street dance se na Show Stage představili již v sobotu s velkým úspěchem T-BASS neboli Křečkovi muži, v neděli potom „domácí“ Magic Free Group Brno, která tento pátek zvítězila na světovém mistroství světa street dance skupin v Německu. Velkou podporu měla rovněž taneční crew Beat Up, kterou vede jeden z organizátorů Dance Life Expo Martin Fiedler. Největší Show Stage ovšem nepatřilo pouze street dance a podobným stylům, obrovské nadšení vzbudili rovněž mistři brazilské capoeiry z Grupo Capoeira Candeiras z Prahy s contra mestrem Sazukim. Po jejich temperamentní show následovala podívaná z trochu jiného soudku, své umění přišly předvést totiž také tanečnice pole dance, ladná Denisa Kudláčková a lektorky Dance Institutu Blanca.
Byl zde ale také k vidění step v podání studentů brněnské školy R+P Bartůňkovi, která vychovala mnoho mistrů republiky i světa v tomto efektním umění. Art 4 People a Jarda Kuneš se zase postarali o prezentaci standartních a latinsko-amerických tanců. V neděli si přišli na své rovněž milovníci baletu a moderního tance, pouze dnes se totiž na Theatre Stage představily hned tři české konzervatoře. Taneční centrum Praha dopoledne opět uvedla svůj vzdělávací program Jak se dělá tanečník a odpoledne i pásmo Dialogy beze slov v podání Balet Praha Junior. Své talenty předvedli i studenti Taneční konzervatoře Brno. Jejich ukázky spočívaly převážně v klasickém repertoáru a nutno poznamenat, že výkony některých tanečníků byly již naprosto profesionální a technicky čisté. Bravurní techniku bylo možno spatřit v Adagiu z baletu Spící krasavice v podání Michaely Krajčové a Václava Lampartera a také v duetu z Louskáčka zatančeném Eliškou Kropáčkovou a Martinem Segeťou. Domácí konzervatoř se skutečně předvedla ve výborném světle a ukázala, že má mnoho nadějných talentů. Do třetice se v neděli přijel představit i soubor Bohemia Balet Taneční konzervatoře hlavního města Prahy s choreografií Tomáše Rychetského a Viktora Konvalinky Deka pod dekou. Škoda, že i oni neoslnili lačné zvědavce některými klasickými duety ze svého bohatého repertoáru. Nejzajímavější z moderního tance přinesla Jalegado dance company, v jehož čele stojí americký tanečník a choreograf Joe Alegado. Ten ve dvou blocích uvedl své choreografie Luz, Distant Shores a Full Moon Rising, působivá a intimní díla v podání výborných tanečnic. Taneční veletrh Dance Life Expo v Brně byl akcí více než vydařenou. Profesionální organizaci měli na starosti Michal Nejezchleb, Martin Fiedler a Jan Kuběna a příprava projektu údajně trvala tři roky. Obrovskou měrou se na tom podíleli partneři (Freeport, CARent, Holiday Inn, Raiffeisen Bank, TOPADVERT, Tvision, Jihomoravský kraj, město Brno, Inkospot, Tüchler, AZ print, TCP, Art 4 People, Snowich, Meatfly, Seznam.cz, Prokeš a další) a všichni účastníci, kteří vystupovali, vyučovali a přednášeli bez nároku na honorář. Otevřené dveře skupinám ze všech regionů a z naprosto všech tanečních žánrů tak zajistily pestrý program na všech pódiích, tanečníci přijížděli v houfech z Prahy, jižních Čech, Slezska či Slovenska. Vzájemné míšení Bboys a malých baletek na workshopech v osmi sálech dokazovalo, že láska k tanci je společným jmenovatelem celé akce. „Máme ambice ukázat tanec v takové síle, jakou má,“ komentoval snahy organizátorů Michal Nejezchleb. Úspěch prvního ročníku ještě ani nedozněl a hlavy produkčních už zaměstnává sezona příští. „Druhý ročník plánujeme na první polovinu listopadu 2013. Uvědomili jsme si, že počátek října je ještě plný dozvuků minulé sezóny a mnoho skupin, které jsme na akci mít chtěli, muselo účast z důvodu velké zaneprázdněnosti odmítnout. Tomu bychom se chtěli v příštím roce vyhnout,“ vysvětluje Martin Fiedler. A na co se můžeme za rok těšit? „Tušíme, že tento festival má velký potenciál růstu, i když si teď úplně nedokážeme představit, kam až poroste... Chtěli bychom určitě tomuto svátku tance připravit na příští ročník ještě více prostoru, využít třetí patro pavilonu, a pokud by to bylo možné, roztancovat i další budovu,“ láká partnery Jan Kuběna. Budeme se těšit.
Dance Life Expo: Úspěšné zakončení brněnského svátku tance
reportáže
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace