V sobotu 6. října pokračoval v Brně druhým dnem taneční veletrh Dance Life Expo 2012. Již od deseti hodin ráno se účastníci potili na workshopech různých tanečních stylů a to hned na osmi sálech pavilonu E, které byly pro tuto příležitost speciálně upraveny. Zároveň na čtyřech pódiích odstartoval program vystoupení jednotlivých skupin a souborů, které se rozhodly svou účastí tento taneční svátek podpořit. Uměleckou produkci na Theatre Stage zahájila konzervatoř Taneční centrum Praha se svým vzdělávacím představením pro školy nazvaným Stvoření tance - Jak se dělá tanečník, provázeným ředitelem konzervatoře Antonínem Schneiderem. První blok choreografií byl věnován klasickému tanci, známým variacím i modernějšímu zpracování špičkové baletní techniky. Další bloky byly věnovány tancům moderním, současným a jazzovým, které tvoří stěžejní pilíř repertoáru Baletu Praha Junior, jehož členy jsou nejlepší studenti konzervatoře. Choreografie k představení vytvořili jak pedagogové konzervatoře (např. Vlasta Schneiderová postavila duet Paganini pas de deux), zahraniční hosté (Belgičan Samuel Delvaux vytvořil Underground), tak české choreografické osobnosti (Attila Egerházi a jeho Pozdravy z Mirabell). Velkou propagaci svému představení Tanecbook připravil také pražský soubor Pop balet. Modrá kontra světla, která podkreslovala celé představení, měla záměrně připomínat svět Facebooku, jakožto svět mladých lidí, kteří ztrácejí pocit hranice mezi soukromím a veřejností a své intimní pocity svěřují snáze anonymní mase čtenářů než konkrétním jednotlivcům. Talentovaným mládím se pochlubila Taneční konzervatoř Brno s ukázkou repertoáru a také baletní přípravka Národního divadla Brno. Ze světa showbyznysu zavítaly na Theatre Stage Quaša se svou skupinou IF či YEMI JAD Dance Company, až z daleké Afriky nám tanec dovezla skupina Batocu.
Nutno poznamenat, že na to, že tato divadelní scéna byla vytvořena improvizovaně ve výstavní hale (pod záštitou TCP a Art4People), působila velmi profesionálně především kvalitním zvukovým a světelným vybavením, což odpovídajícím způsobem doprovodilo umělecké produkce souborů. Na Expo Stage v hlavním sále veletrhu probíhaly celý den krátké prezentace škol, souborů a firem, ale také velice zajímavé rozhovory s hvězdnými hosty veletrhu.
Freestyle Stage byla oddána především stylům street dance, hip hopu, house dance apod. V rámci jam sessions si zde mohl zatančit každý, kdo chtěl a mnohdy nezůstalo u tance na pódiu, tančilo se nakonec i všude kolem. Na této scéně také probíhalo několik kol battle v soutěži o nejlepšího tanečníka veletrhu, z nichž pět postoupilo do hlavního finále. Porota nakonec ocenila hlavní cenou v hodnotě 10 000,- Kč mladou tanečnici Reginu, která ostatní finalisty překonala především přirozenou tanečností, muzikalitou a elegancí flow move.
Velkou událostí sobotního programu byl rovněž pokus o zdolání republikového rekordu v počtu lidí tančících v jeden čas na jednom místě tutéž choreografii. Nakonec se vše podařilo a flash mob Good Vibrations si zatančilo 614 tanečníků. Také Show Stage, největší scéna na veletrhu, byla perfektně postavena. Profesionální zvuk a světla poskytovaly základ pro tu správnou „show“ atmosféru, kterou tvořily stovky nadšených a fandících návštěvníků, účastníků, diváků. Živé publikum proudilo do sálu a zpět a přesto bylo v hledišti stále plno. I zde se prostřídaly různé taneční styly. Nechyběl společenský tanec, step, flamenko, street dance a house, k vidění byla i ohnivá show. Prezentovalo se tu i Národní divadlo Brno ukázkami z repertoáru v podání skvělých sólistů a sklidilo za své představení ohlušující potlesk mladého publika. Vedle profesionálních souborů mělo na tomto pódiu možnost vystoupit i 34 amatérských skupin a souborů z celé republiky, které soutěžily o cenu Dance Life Expo za nejlepší choreografii. Během dne mohli diváci hlasovat a vybrat pět finalistů, kteří večer znovu zatančili a publikum potleskem zvolilo toho nejlepšího. Nakonec zvítězil soubor Žába z Veselí nad Lužnicí, který porazil českobudějovický Move 21 o pouhého půl decibelu. Dalším zpestřením nabitého programu byly exkluzivní návštěvy slavných osobností českého i světového baletu. Do propagace se zapojily i dvě sólistky našich předních baletních scén, Adéla Pollertová (ND Praha) a Ivana Jeličová (ND Brno). České trio doplnil snad nejpopulárnější muž českého tance vůbec, čerstvý držitel Thálie za celoživotní přínos českému tanci Vlastimil Harapes. Ten myšlenku Dance Life Expo o spojování a komunikaci tanečního světa nadšeně podporuje, jelikož jak říká „tanec je pouze dobrý a špatný a je úplně jedno, jakému tanci se člověk věnuje“. Dlouholetý sólista baletu ND také předal své taneční zkušenosti těm nejmladším na lekci klasické taneční techniky. Spolu s Vlastimilem Harapesem vyzpovídala moderátorka Expo Stage také sólistku ND Brno Ivanu Jeličovou a oba se se smíchem shodli na tom, že když zrovna netančí, tak ze všeho nejradši spí. Adéla Pollertová zato veškerý volný čas věnuje sportu, vychovaná v rodině olympioniků si ani neumí život bez sportu představit. Na pověry o nebezpečí lyžování při baletní profesi prý nevěří. Nejdelší řady na autogramiádách ovšem patřily slavné hvězdě světového baletu, současnému uměleckému šéfovi Berlínského divadla Vladimiru Malakhovi. Ten se v rozhovoru přiznal, že jeho vášní je kromě tance i sbírání porcelánových sošek a prozradil, že se svým berlínským souborem chystá zanedlouho premiéru nového baletu. I jeho taneční tréninky byly plné talentovaných studentů. Blahopřát organizátorům k úspěšnému prvnímu ročníku veletrhu přijel také Nikolaj Grishko, majitel nejznámější světové značky taneční obuvi a oděvů. K jeho poctě připravila česká pobočka firmy zábavnou módní show nové kolekce Grishko, kterou profesionálně představily tanečnice přípravky a baletního souboru ND Brno spolu s Adélou Pollertovou. Závěr dne patřil poděkování organizátorů pánům Harapesovi, Malakhovi a Grishkovi formou předání cen Dance Life Expo Awards za celoživotní přínos, inspiraci a podporu českého i světového tance. Titulní foto: Zbyněk Maděryč
Dance Life Expo rozdávalo ceny: freestylovým talentům i baletním hvězdám
reportáže
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace