Brněnská Raymonda: návrat Bílé dámy a rozpolcená šlechtična
reportáže
První dějství je choreograficky vyvážené, i když nepočetný soubor nedovoluje mnoho invence, obzvlášť ve snu je práce s dívčím sborem jaksi nevýrazná. Také Raymondiny přítelkyně mají méně prostoru.
V druhém jednání obdrží Raymonda dopis od vracejícího se rytíře, ale přichází Abdérachman, který ji zcela okouzlí, jejich společnému odchodu zabrání příchod de Brienna. Raymonda se snaží zabránit souboji, a když Abdérachman padne (dík zásahu Bílé dámy), nese Raymonda těžce jeho smrt a odmítá rytíře. Znovu zasahuje Bílá dáma, aby snoubence smířila. Celé jednání se potýká s nedostatečným počtem tanečníků. Dvojice Saracénů přichází o finálový výstup: na gradující hudbu (bakchanále), tančí Abdérachman, ale bez typických divokých pohybů a gest (ostatně už při prvním výstupu Saracénů ztrácí jeho tanec důraz, je spíš exhibicionistou než charismatickým mužem). Při španělském tanci (čtyři muži a jedna žena) je Abdérachman dokonce partner Španělky (!), až se zdá, že jde o flirt.
Nejslavnější část baletu z posledního jednání větším zásahům unikla. Pouze opět nedostatek tanečníků zapříčinil předčasný příchod Maďarů. Pas classique hongrois zůstává nedotčen včetně začátku, jen je občas vidět lehkou nejednotnost v adagiu. Přesto jsou zážitkem nejen variace Jeana de Brienne a Raymondy, kterou doprovází vynikající klavírní přednes.
Synchronizace v některých výstupech pokulhává, Raymonda je prubířským kamenem pro každý soubor. Andrea Smejkalová v roli Raymondy je technicky jistá, typově však příliš dívčí. Michal Pimek jako Jean de Brienne se dobře uplatňuje, přesto největší úspěch sklidil Jan Fousek coby Bérangér. Abdérachman Luďka Mrkose trochu postrádá oheň a lehkost, jako nezemská Bílá dáma se dobře uplatňuje Eriko Wakizono. Velký úspěch měl saracénský pár (Markéta Habalová, Gustavo Beserra – škoda, že jejich výstup nemůže být kompletní, divák by jistě přijal divočejší orient a bakchanale třeba na úkor maďarského tance). Nelka Lazović a Monika Pimková jako přítelkyně Raymondy ovládají své party precizně, i když v některých okamžicích ve společných výstupech jedna druhou předchází.
Výprava Josefa Jelínka je jako vždy nákladná. Dalo by se polemizovat o stylu kostýmů: pro první tři obrazy volí jako inspiraci gotiku a ženské postavy oděl do splývavých říz. Nepříliš velké rozlišení barev zpočátku ztěžuje identifikaci postav, dokonce i Raymondy. Tradičním oděvem pro Raymondu i její družky je balerína a některým konzervativním divákům bude chybět. Však se také tanečnice jinak zaskví, když si sbor oblékne rozšířené sukénky ve snové části nebo typické tutu v závěru.
Silným zážitkem je hudební produkce orchestru Janáčkova divadla, který interpretuje Glazunova opravdu zdařile. Oko diváka pak s uspokojením spočine na klasických variacích a inovace v libretu přijme jako osvěžení. Soubor jistě časem přivede představení k dokonalosti. Psáno z představení 26. února 2008. Fotografie: Luděk Svítil
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace