Afrika zahřála Duncan Centre
reportáže
Skupina Njachas složená z profesionálů z Guiney, Gambie a Senegalu vtrhla na jeviště, aby na úvod rozehřála publikum hrou tradičních i autorských rytmů západní Afriky. Dva muži a jedna žena se střídali u nástrojů jako djembe, dun dun, ken ken, sang bang, sabar a talking drum, pomalu se dostávali do varu a energii z rytmu začali uvolňovat tancem a zpěvem. Jejich spontánnost, radost z hudby a tance přesáhla rychle hranici jeviště. Již předem dobře naladěné publikum si v hledišti podupávalo či jinak reagovalo na nával energie z pódia.
S dílem Walk od Pape Ibrahim Ndiaye jsme se přesunuli do současné tvorby na poli afrického tance. Tři evropské tanečnice pod dohledem samotného choreografa si na jevišti navzájem vyměňují své různorodé taneční zkušenosti a snaží se hledat společnou cestu. Rytmus určují vlastním pohybem, dupy, tlesky i pouhým dechem. Opakují po sobě pohyby a dostávají se do dialogu. Pro jednu tanečnici je uvolněný africký tanec druhá přirozenost, zatímco druhá se ostýchá tančit naboso a divoce se kroutit. Nakonec se ale všem podaří sladit rytmus tance do jednotného celku.
Vrcholem večera byla sólová choreografie v podání samotného autora Ciré Béye, největší hvězdy festivalu. Senegalský tanečník a choreograf je člen souboru Jant-Bi choreografky Germaine Acogny, tanečnice Maurice Béjarta a bývalé vedoucí taneční školy Mudra Afrique v Dakaru. Béye v souboru působí také jako asistent choreografie a jezdí s ním po celém světě. Jeho sólo s názvem Yonnu Adouna znamená v překladu „Na cestě životem“. Na úvod slyšíme samotného autora vyprávět o tom, kdo je, co pro něj znamená život, co znamená tanec. Tanečník již je na scéně, divák si ale více všímá jeho očí promítaných ve velkém na zadní plán jeviště. Projekce kontrastuje s faktem, že Ciré Béye má oči zavázané červeným šátkem a třetinu vystoupení tančí zdánlivě poslepu. Když si šátek sundá, objeví se na projekci cesta, po které má jít. Šátek ovšem zůstane i nadále funkční součástí scény, jeho umístěním určuje směr. Pohybově je jeho choreografie spíše minimalistická, zaměřená na pohybové obrazy, používá mnoho z moderny; africký tanec je výchozí bod pro další tvorbu. Jeho kus je především o pokoře a o duchovnu, které potřebuje na své cestě životem. Odkazy na tradici a víru jsou v choreografii velmi viditelné. Tyto meditativní pasáže jsou střídány rytmickou taneční akcí, kde může dát průchod divoké energii a využít své výjimečné dispozice. Na konci cesty se Ciré Beye, téměř svlečen, vystaví sprše písku, základního elementu své země.
Duncanovské publikum, složené evidentně z mnoha fanoušků afrického tance, bylo tento večer na české poměry nezvykle otevřené. Po celou dobu představení diváci živě reagovali na dění na scéně, zapojovali se do vydupávání a vytleskávání rytmů, na závěr všem vřele aplaudovali. Většina by se zřejmě nejradši vrhla na jeviště a tančila spolu s účinkujícími. Bohužel žádná (alespoň ne veřejná) africká jam session po představení se nekonala – že by inspirace pro příští ročník? Z představení 10. 11. 2011 v Divadle Duncan Centre.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace