Absolventské představení TCP
reportáže
První část večera byla především věnována klasickému repertoáru: po úvodním pseudobarokním kvartetu Večírek u Lullyho následovala sóla z baletů Labutí jezero (Adéla Abdul Khalegová, studentka 6. ročníku), Don Quijote (variaci Kitri zatančila temperamentní Natálie Housková, studentka 8. ročníku), Fausta (Tereza Hloušková, studentka 5. ročníku) a Pas de trois z baletu Korzár v provedení studentek 8. Ročníku Elišky Grabcové, Natálie Houskové a Natálie Stejskalové. Nejoriginálnějším číslem klasické části bylo poněkud méně klasické, temné a vizuálně efektní sólo v choreografii Pavly Königsmarkové s názvem Čarodějka a v podání Elišky Grabcové. Sóla doplnily skupinové choreografie zatančené studenty pátého, šestého a sedmého ročníku. Roztomilá Loituma Polka v choreografii Petry Padriánové přišla ve správný čas, aby odlehčila atmosféru náročných technických variací svou hravostí kombinující špičkové střevíce s výraznou gestikou a moderním pohybovým výrazem. Choreografie Navždy Vlasty Schneiderové na tragickou árii Alfreda Cataniho z opery La Wally poprvé za večer uvedla na scénu partnerský tanec. Velmi dobře vizuálně působila hra se širokými sukněmi dívek i chlapců, která pracovala na principu skrývání a odhalení.
Všechny studentky osmého ročníku najednou se poprvé sešly na jevišti během choreografie Pavly Königsmarkové Sedmkrát žena. Název sám napoví hodně o podobě díla, sedm tanečnic v dlouhých a širokých sukních znázorňovalo jednotlivé aspekty té složité bytosti, jakou je žena, a nakonec všechny splynuly v jednu ve společném tanci. Hudební doprovod byl složen z děl renesančních autorů Tylmana Susata a Thomase Morleyho. Vrcholem první části bylo uvedení díla belgického choreografa Samuela Delvauxe s názvem 782 sec. Diváci tedy výjimečně přesně věděli, jak dlouho bude toto číslo trvat. Čas byl skutečně tím hlavním tématem této choreografie a byl dokonce fyzicky přítomen prostřednictvím písku ubíhajícího mezi prsty jedné tanečnice po celou dobu jejího trvání. Atmosféra ubíhajícího času byla stísněná, čemuž napomáhala nemelodická elektronická hudba, kostýmy v tmavých zemitých barvách, svícení i téměř neurotický pohybový slovník. Celé dohromady to skvěle fungovalo a diváka doslova vtáhlo do svého světa. Za zmínku rozhodně stojí též výjimečný výkon tanečnic osmého ročníku jak po stránce interpretační, tak výrazové.
Po přestávce následovalo šest dalších choreografií v jazzovém a moderním duchu. Four Brothers Jana Hartmanna bylo humorné dílko v jazzovém stylu na hudbu Giuffre Jimmyho: čtyři dívky v mužských kostýmech tančily s lehkostí a radostí, výraz byl opět silnou stránkou tohoto čísla. Následovalo další dílo Samuela Delvauxe, Underground, kde se znovu spojuje stísněná atmosféra s velice výrazovou a nápaditou choreografií. V krátkém díle můžeme vidět ženské sólo, duet a nakonec i skupinovou pasáž. Zejména zmíněný duet v podání Natálie Stejskalové (8. ročník) a Patrika Čermáka (7. ročník), kde chvíli tančili spolu, chvíli proti sobě a nebo jen tak vedle sebe, byl velice působivý, jelikož odrážel tu úžasnou pestrost lidských vztahů. Po ponurém díle znovu následovalo oživení díky roztančené písni Tears in Heaven v choreografii Evy Plockové. Muzikální, moderně jazzové dílko opět v podání dívek z posledního ročníku působilo výjimečně tanečně. „Hysterický dialog“ mezi mužem a jeho egem, to je téma mužského duetu Anyway od mladého tvůrce Šimona Kubáně. Patrik Čermák a Jakub Liška podali přesvědčivý výkon v této zajímavé choreografii.
K vrcholům druhé půli večera patřilo bezesporu dílo Attily Egerháziho Pozdravy z Mirabell. Pět párů na jevišti rozehrává různé druhy her a hrátek, jejichž hlavním tématem je milostné škádlení. To vše za doprovodu něžné hudby W. A. Mozarta (spojení této tematiky s Mozartovou hudbou – a chvílemi i pohybové prvky – mohou některým připomenout tvorbu Jiřího Kyliána z jeho černo-bílého období).
Všechny studentky 8. ročníku: Eliška Grabcová, Natálie Housková, Barbora Kubová, Kateřina Peková, Lenka Smolíková, Natálie Stejskalová a Monika Válková se naposledy předvedly v temperamentní variaci se španělskou tematikou Que Lío/No nazdar! Evy Plockové. Přesto, že to bylo poslední číslo po náročném dvouhodinovém programu, kde některé dívky tančily i v každé druhé choreografii, elán a radost z pohybu ze všech tanečnic doslova zářily a za svůj přesvědčivý výkon, stejně jako za celý náročný program absolventského představení sklidily zasloužený, dlouhotrvající potlesk.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace