Tato choreografie trefně vykresluje svět módního průmyslu, jeho pozlátko, marnivost i utrpení modelek a nechybí tu ani alkohol a drogy, k nimž se často utíkají. Vzhledem k mnoha komickým prvkům (jak v kostýmu, tak i v režii a ve výkonu interpretky) by se dala považovat za parodii, ale jsou tu i hlubší momenty, které naznačují tragický rozměr celé situace. Závěrem se představila studentka magisterského programu Dana Palátová se svou choreografií Vector4 – Tetrahedron. Rozvíjí zde svůj předchozí projekt Trinitas, jenž zpracovával aspekty ženského života v paralelních situacích, zároveň se zde stává její inspirací geometrické těleso tetrahedron (skládající se z pravidelných rovnostraných trojúhelníků a mající čtyři stěny). Vector 4 je pro autorku „symbolem další (čtvrté) dimenze, ať už ji vnímáme jako svět za zrcadlem nebo svět, ve kterém se vidíme“. Zhruba toto se o choreografii dovídáme z programu k představení.
V praxi se před námi odehrává působivé a na studentku 4. ročníku relativně vyspělé dílo, a to po stránce jak choreografické, tak scénografické (na scéně, světlech a kostýmech spolupracoval Michal Horáček). Jeviště zdobí pouze jediná dekorace – důmyslný systém otočných desek a poloprůsvitných fólií – která zvláště v druhé půli čtyřicetiminutové choregrafie hrála důležitou roli v pohybu a prolínání čtyř tanečnic. Interpretky, oblečené v zajímavý „neoprenový“ overal s límci do půli obličeje, představovaly jednotlivé „vektory“ a zároveň rozměry člověka/ženy. Jejich pohyby byly geometricky přesné, na rozdíl od předchozích dvou choreografií byla tato v podstatě odosobněná a velice technická. Výše zmíněná témata jsou zde znázorněna velmi symbolicky: ženy tančí spolu a přitom každá sama, objevují se a mizí, vidí se v „zrcadle“, ale přitom to vlastně nejsou ony... Přesto byla však velice zajímavá a v kombinaci s dobře zvolenou koláží hudby dokázala udržet pozornost diváka po celou dobu jejího trvání. Skupinové výstupy se prolínaly s duety či sóly, procházením dekorací a hrou s odrazem byla pozornost publika naopak ještě více podněcována. Také práce se světly působila profesionálně a dobře dokreslovala scénu. Teprve až ke konci, kdy si každá tanečnice přibrala jako rekvizitu papírový model tetrahedronu, začalo tempo a pozornost mírně polevovat.
Celkově ovšem tato choreografie působila uceleným dojmem a tanečnice (jejich žvýkon byl vzhledem k délce díla obdivuhodný) dokázaly vytvořit atmosféru, která si diváky podmanila. Ať již to byl záměr či náhoda, zářijový večer Nové generace byl tematicky překvapivě jednotný: všichni tři choreografové si vybrali za téma ženu a její svět, vnitřní i vnější. Předvedli jej niterně a syrově (Sara Puchowska), s nadhledem a komikou (Pavol Kršiak) i v geometrických metaforách (Dana Palátová) a dohromady se jim podařilo vytvořit divácky zajímavé představení ukazující tvorbu budoucí generace českých choreografů. Z představení 26. září ve Studiu Alt@ – Hala 30.
VAŠE HODNOCENÍ
A jak byste představení hodnotili vy?
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace