Ovšem pravdou je, že role Giselle předpokládá u své interpretky nejen skvělou taneční techniku, ale především vyzrálost ve výrazovém či přesněji řečeno hereckém projevu. Představitelka titulní role v 1. obsazení Maiko Abe je jistě skvěle technicky vybavená tanečnice, jak nakonec bylo vidět při variacích, ale jejímu premiérovému vystoupení chyběla ještě jistota ve výrazové části role. Ano, byla neskonale naivní, jak jen vesnická dívka může být, ale Giselle není rokokové pastorále, nýbrž romantická tragedie o zoufalství ze zklamané důvěry a zlomeného srdce. Giselle si nevystačí s jedním typem úsměvu a jedním typem smutku ve tváři. Každopádně ale balet Giselle není v podání brněnského baletu tragickou inscenací. Spíše naopak. Režisér věnoval velkou pozornost sborovým scénám, kde nechal vyniknout schopnosti mužských tanečníků v souboru. Jejich přesnost a elevace ve skocích a uvolněný projev byly velmi osvěžující. Jen těžko bychom mezi nimi hledali toho nejlepšího, a tak divák ani nepostrádal Pas de deux vesnického páru. Variace z něj byly upraveny pro výběr pánské i dámské části souboru. Zajímavá inovace pro zastánce tradice možná kontroverzní, na druhou stranu poukázala na taneční kvalitu brněnského souboru.
A představitelé hlavních mužských rolí Vévody Alberta (Filip Veverka) a jeho soka Hilariona (Petr Kondler) ji jen potvrdili jak v 1. i ve 2. jednání. Scénografie pojala prostor jeviště ve 2. dějství po svém. Žádný kříž, žádný les, spíše rozvaliny evokující břeh jezera labutí, vévoda v impozantním plášti, ale budiž…
V kostýmech vil se upustilo od křidélek, zřejmě v tušení, že ani mušelín odlehčení pohybu nepřidá, když není dobře připravená podlaha. Silně skřípající baletní střevíce jen stěží mohou evokovat let víly a navozovat éteričnost. Velká škoda pro jinak poměrně přesný a schopný dámský sbor. Nicméně celkový dojem tanečního umění Královny vil Myrthy (Ivony Jeličové) a jejích dvou družek (Moniky Pimkové a Jany Přibylové) to nenarušilo. Všechny tři sólistky byly ve své kombinaci přísnosti a ladnosti velmi přesvědčivé. Obsah druhé části baletu nemohl jinak než opět odkazovat na tradiční libreto s některými detaily méně (objevení Hilariona, svítaní k ránu) či více (konfrontace Myrthy a Giselle nad osudem Alberta) propracovanými. Premiérová Giselle rozvinula své přednosti v malém allegru a přes počáteční neklid našla jistotu. Zatímco v 1. jednání, především díky jednotné barvě kostýmů v odstínech žluté u všech vesnických dívek, se často ztrácela ve sboru, v bílé části baletu i přes daleko větší „kostýmní uniformitu“ vynikala.
Ještě více však publikum upoutaly variace Alberta a Hilariona a potlačily tak pocit určité provinčnosti, způsobený technickými nedostatky v přípravě jeviště, materiálu a úpravě rekvizit (květy lilie a myrty), či ne zcela promyšleným světelným designem ke konci dějství a velmi neformálně působící závěrečnou „děkovačkou“. Soubor brněnského baletu má určitě velké ambice. Má na ně právo a drobné nedostatky mu zbytečně ubírají. Balet Giselle je jako virtuózní hudební skladba, kterou výborný interpret připravuje pod odborným vedením mistra. Při odkazu na tradici není potřeba výrazná choreografická invence, ale znalost konvence a kontextu doby tehdejší i dnešní a její předání. Jen těžko lze po zhlédnutí jednoho premiérového představení hodnotit, jak se podařilo režii tento úkol splnit, ale je bezpochyby, že brněnský romantický sen se uskutečnil. Soubor má na repertoáru kvalitní inscenaci se zajímavým, jak návštěvním, tak tanečním potenciálem. Z premiéry 18. listopadu 2011, ND Brno, Mahenovo divadlo. Foto: Kristýna Šopíková (1) a Jana Hallová (2)
VAŠE HODNOCENÍ
A jak byste představení hodnotili vy?
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace