V roce 1975 byl angažován do Národního divadla v Brně (přestože nabídku dostal i z ND Praha) rovnou na pozici sólisty – uvedl se titulní rolí v Chačaturjanově Spartakovi – a tomuto souboru zůstal věrný až do roku 1990, kdy ukončil aktivní taneční kariéru; i poté zde však působil jako choreograf a pedagog.
K významným postavám, které na baletním jevišti jako tanečník ztvárnil, a bylo jich více než 50, patří již zmíněný Spartakus, Princ a Rudovous v Čajkovského Labutím jezeru, Kolas a Alan v Héroldově Marné opatrnosti, Tybalt a Merkucio v Prokofjevově Romeovi a Julii, Korsár v pas de deux ze stejnojmenného Adamova baletu, Kaščej ve Stravinského baletu Pták Ohnivák, Muž ve Stravinského Svěcení jara, Šašek v Prokofjevově Popelce, Hilarion a Albert v Adamově Giselle, Theseus, Oberon a Puk v Trojanově Snu noci svatojánské, Coppélius v Délibesově Coppélii a mnoho dalších. V prvních letech své taneční dráhy se zúčastnil též několika mezinárodních tanečních a choreografických soutěží, kde získal velmi pozitivní ohlasy a ocenění (Praha 1975 – 1. cena; Varna 1976, Tokio 1978 – Grand Prix za partnerský výkon, Brno 1979 – 3. cena, Osaka 1980 – mimořádné ocenění za partnerský výkon, Košice 1981 – 2. cena za choreografii).
Během aktivní taneční kariéry Kyselák navíc vystudoval pedagogiku (1978–1982) a choreografii (1984–1985) na pražské Akademii múzických umění, a již od roku 1977 začal učit na brněnské taneční konzervatoři, kde působil následujících 31 let.
Jiří Kyselák vytvořil přibližně 250 choreografií v baletních, operních, operetních, muzikálových a činoherních inscenacích na domácích i zahraničních scénách, podílel se na pořadech pro televizi. Nejzdařilejší byly choreografie k baletům, jako byl Radúz a Mahulena (Brno 1983), Mládí L. Janáčka (Brno 1987), Louskáček (Brno 1989), Marná opatrnost (Olomouc 1992), Giselle (Olomouc 1995, Ostrava 1997), Šeherezáda (Brno 1994, Olomouc 1997), Othello (Olomouc 1992), Svěcení jara (Brno 1999), Polovecké tance (Brno 2001), Don Quijote (Brno 2003), Maškaráda (Brno 2006), Spartakus (Brno 2007).
V roce 1990 se stal šéfem baletu Hudebního divadla v Brně a v této funkci působil až do roku 2004, kdy celý tento soubor přešel do Městského divadla Brno. Že měl vztah také k žánru hudebního divadla, svědčí jeho choreografie v operách, např. Traviata, Carmen, Samson a Dalila, Rusalka, i operetách Veselá vdova, Žebravý student, Netopýr, Polská krev, Ptáčník a dalších. Byl vynikajícím choreografem muzikálových inscenací, jako je Sugar, My Fair Lady, Kabaret, Hello Dolly, Muž z La Manchy, Hair a jiných. V roce 2004 odstoupil z postu šéfchoreografa a nadále působil jako choreograf a pedagog na volné noze.
Jiří Kyselák se zaměřoval na klasickou taneční techniku, projevoval se však zároveň jako typ charakterního tanečníka a inklinoval také ke směrům moderního tance. Rovněž jeho choreografie byly zakořeněny v klasické technice, ale obsahovaly výrazové prvky. Vyznačovaly se jasnou koncepcí, rozmanitostí a stylovou uceleností.
Životopis Jiřího Kyseláka odhaluje všestrannost a houževnatost umělce, který dokázal své aktivity vyváženě rozdělit mezi kariéru tanečníka, choreografa i pedagoga jak na tanečních školách, tak v profesionálních souborech. Dokázal vytvořit celovečerní balet i muzikálovou choreografii, spolupracoval na vystoupeních konzervatoří i v činoherních inscenacích. A přes úspěchy v zahraničí a nabídky z Prahy zůstal věrný svému Brnu a moravskému regionu, kde výrazným dílem přispěl k rozvoji tanečního umění a vzdělávání příštích generací.
Stejně jako jeho kolegové, přátelé a žáci, i redakce Tanečních aktualit dnes vzpomíná na tohoto významného umělce a vzdává čest jeho památce.
Zdroje:
Princová, Pavla. Jiří Kyselák, tanečník, choreograf a pedagog. Jiří Kyselák, dancer, choreographer and teacher. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér taneční pedagogiky, 2011, 90 s. Vedoucí diplomové práce: doc. Mgr. Jarmila Vondrová.
Holeňová, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0
http://www.jirikyselak.cz
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace