Slovenský soubor elledanse v Praze vesele i vážně

Slovenský soubor elledanse v Praze vesele i vážně

Slovenský soubor elledanse v Praze vesele i vážně

Divadlo Archa hostilo 24. listopadu 2013 tanečníky bratislavského Divadla elledanse, kteří do Prahy přivezli dva projekty: inscenaci Fuga z dílny slovenské choreografky Lucie Holinové a multimediální YouMake ReMake Izraelky Renany Razové. Elledanse je občanské sdružení, které od roku 2007 zastřešuje soubor i taneční školu s vlastními divadelními prostory. Uměleckou ředitelkou a zakladatelkou této jediné stálé scény současného tance na Slovensku je choreografka Šárka Ondrišová, která kromě autorských projektů dává prostor slovenským i zahraničním choreografům. V Praze se v posledních letech objevuje soubor Divadla elledance každý podzim právě v Divadle Archa. Fuga je sondou do života čtyř mladých lidí – pohrává si s tématem sledování: Jak se chová jedinec, když je ve svém soukromí, a jak, když ví, že je pozorován? Inscenace napovídá, že určitou dávku sebekontroly obsahuje veškeré naše jednání. Pracuje se zde s živou hudbou – tanec podkresluje produkce rockové kapely MED, která vnáší do představení proměnlivý prvek a vtahuje diváka do jeho atmosféry. Hudebníci hrají v přítmí horizontu, takže na sebe neupoutávají přehnanou pozornost, ale i tanečníky ze začátku od diváků odděluje poloprůhledná opona, kterou je možné po kouskách rozebírat a přeskupovat, což ostatně interpreti během vystoupení dělají. Otevírají v ní průzory jako okna a dveře do svých životů, v nichž tančí sóla, duety či tria, čím více je tanečníků na jevišti, tím více se odhaluje. Nakonec menší paraván promění v promítací plochu, která pak doplňuje poslední sólo každého protagonisty pohledem do jeho pomyslného bytu. Choreografka Lucia Holinová charakterizuje tanečníky jako individuality prostřednictvím ryze pohybových prostředků. Všichni jsou oblečeni lehce výstředně a módně, jak je obvyklé u mládeže, ale každý tíhne ke stylu, který je zdůrazněn vlastním tanečním projevem. V pohybovém slovníku dvou chlapců se objevují prvky hip hopu, jeden z nich je však na první pohled introvert, který své kreace zahajuje s ostychem a uzavírá energii pohybu více v sobě, zatímco druhý prostorem proniká, jako kdyby si ho podmaňoval. Křehkou dívku s krátkou tylovou sukénkou charakterizují plavné pohyby rukou a pohazování hřívou vlasů, zatímco sólové výstupy čtvrté interpretky se daleko víc uchylují k floor worku. I výraz tváře a pohled napoví leccos o otevřenosti či uzavřenosti jeho původce. Mezi tanečníky dochází ke kontaktu, někdy téměř k boji (zde jsou streetové prvky obzvlášť na místě), nechybí ale ani milostný duet a vzájemné škádlení, kde tanec přechází v hereckou etudu. V okamžiku, kdy tanečníci tvoří pár, je znát, jak pohotově reagují na impulzy, jež jeden druhému dávají, zvládají i obtížné zvedané figury, jejich energie se přelévá z jednoho těla do druhého. Řada sól i duetů začíná v poklidném rytmu, ale jejich dynamika stoupá. Choreografie obsahuje poutavé momenty a vtipné detaily, velmi pečlivě například pracuje se světlem: fosforeskující oblečení jedné z interpretek svědčí o inspiraci černým divadlem, na úplném začátku zase můžeme díky diagonálnímu kontra nasvícení „opony“ sledovat stínohru. Inscenace nevypráví příběh, jednotlivé situace se střídají jako záblesky nechtěně zahlédnutého, celek je ale kompaktní, i když ke konci už divácká pozornost pomalu ochabuje. Název Fuga neodkazuje k hudební formě (po hudební stránce se jedná o pásmo skladeb a ani v choreografické struktuře nenajdeme nic, co by se blížilo charakteru fugy), jde o metaforu škvíry, kterou nahlížíme do cizích životů. Druhý kus večera, kompozice YouMake ReMake, je humorným příkladem toho, co se stane, když povýšíme obsah sdílený na sociální síti na inspirační zdroj pro nové pohybové ztvárnění: běžná soukromá videa z YouTube jsou převáděna do jiného kontextu nebo choreografické podoby, a to s nebývalým vtipem a lehkostí. Nejde jen o inspiraci přímo tanečními výstupy, velmi vtipně lze naložit i se záběry z každodenního života nebo se zvířátky. Autorka divákovi hned v úvodu ukáže svůj modus operandi a pak jej už jen nechává v napětí, jakou novou vtipnou asociaci před ním vykouzlí. Většinou jde nejdříve o taneční a pohybový výstup, a teprve během něj či po něm si diváci mohou prohlédnout zdrojové video. A tak se třeba „tanec prstů“ mění v mužský duet, zpomalené záběry rozespalého veverčího mláděte kopíruje tanečnice v kožíšku a koktejlkách, z něžného dívčího tance se vyklube skandování italského fotbalového mužstva, v jiné scéně zase skupina dívek provádí obličejovou gymnastiku po vzoru jakési mediální hvězdy, jež zjevně prošla rukama zkušeného chirurga. Výjimkou, co do souslednosti dění na scéně a na plátně, je populární video zachycující starší televizní lekci disko tance v podání tanečního páru ve středních letech, které už samo o sobě vyvolává pobavenou reakci (mimochodem má bezmála dva miliony zhlédnutí) – na jevišti je posléze týž výstup zkopírován a komentován jako přednáška z moderní psychologie. Dialog mezi jevištěm a streamem z YouTube je živý a vpravdě interaktivní, diváci se v jednu chvíli stávají součástí dění a podívanou pro ostatní… (Schválně, kdo se na to video pak šel doma tajně podívat? A mysleli jste si, že je na něm něco daleko pikantnějšího?) Na závěr si všichni protagonisté zatancují hip hop spolu s papouškem a opustí publikum, které by se jistě vydrželo dívat na nové skeče ještě další hodinu. YouMake ReMake je živý tvar, který se stále proměňuje. Slovenská verze je jen jednou z variant, přímo na YouTube najdete ukázky z původní izraelské produkce, která je pravidelně obměňována. Sociální síť je proměnlivá entita, a tak musí reagovat i představení. Co nám asi choreografka Renana Razová svým kaleidoskopem vzkazuje? Jednak to, že realita není jen jedna a především s tou „virtuální“ je možné YouMake ReMakenakládat v neuvěřitelném množství nových kontextů. A také to, že současný tanec a fyzické divadlo nemusí nutně znamenat jen těžká existenciální témata tížící tento svět, ale také velkou zábavu. Slovenským tanečníkům se podařilo pražské publikum pobavit i přimět k zamyšlení. Psáno z představení 24. listopadu 2013, Divadlo Archa. Fuga
Režie a choreografie: Lucia Holinová
Hudba: skupina MED
Koncept: Lucia Holinová, Vladimír Holina
Dramaturgie: Monika Čertezni
Scéna: Vladimír Holina
Kostýmy: Alena Kobielska
Světelný design: Ints Plavnieks
Produkce: Anna Luptáková
Premiéra: 12. 12. 2012 YouMake ReMake
Námět, režie a choreografie: Renana Razová
Asistent režie: Shani Ben Haim
Hudba, výběr, text: Hillel Kogan
Kostýmy: M. Mokrá
Světelný design: S. Šmalík
Produkce: V. Pavelková
Slovenská premiéra: 6. 9. 2013

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Zahraničí

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: