Na zadním jevišti se objevují dvě ženské postavy – abstraktní znázornění Myšlenky Jang (dívka v bílých šatech s černobílou namalovanou maskou) a Myšlenky Jin (dívka v černém kostýmu také s bíločernou maskou). V úvodu představení si tak trochu rozvrhnou role působení svých energií. Pan Jekyll (Alexey Yurakov), vědec a odborník v chemických výzkumech, je plně posedlý svým bádáním. Jediným rozptýlením z jeho intenzivní práce je mu jeho láska, krásná snoubenka Elisabeth, kterou autorka Marika Hanousková do inscenace přidala. Záměrně, aby z děsivé atmosféry příběhu došlo k odlehčení a romantickým tanečním duetům. Je otázka, zda je dobře, aby byl duet až tak lyricky a doslovně růžově pojat a tančen na špičkách.
Posedlost a „workoholictví“ vedou vědce Jekylla k vyzkoušení chemických procesů. Po požití silného dryáku se mění ve stvůru, v jakéhosi pana Hydea či Drákulu. Přeměňuje se ve „zlo“, ve své horší „já“, se scestnými hrůznými a násilnými představami. Jeho chutě se posléze mění v drastické vražedné činy. Své okolí obtěžuje a dravě znásilňuje.
Mezi těmito zásadními fakty choreografka a režisérka Marika Hanousková čitelně a jasně vytváří taneční scény vykřičeného domu, tance kurtizán a jejich partnerů-pasáků. Posléze staví i další velmi pěkné párové tance v kavárně či tančírně. Sborové scény se odehrávají na zadním vyvýšeném pódiu. Dost zajímavé partnerské vazby – à la tango, v pěkné nápadité a dá se říci i nelehké choreografii pro tři páry libereckých tanečníků. Vedle nich je čtvrtá sólová dynamická tanečnice Veronika Šlapanská v další přidané roli Lilly, která je nejdříve jen napadena.
Pro Jaroslava Koláře je ztvárnění role Hydea dobrou příležitostí, jak upozornit na svůj herecký i mimický talent. Je to další stupeň v jeho kariéře. Opravdu je nejlepším a výrazově nejsilnějším zážitkem celé inscenace. Držení těla, mimika i přesně dotažená maska šíleného delikventa divákům rozhodně nemohou přidat na jistotě, jak dojít v nočních hodinách v klidu domů, potkat bych ho za tmy nechtěla. Až tak expresivně a dotaženě, v tanečně nijak zvlášť technicky náročném partu sdílí Kolář podivínské chování pana Hydea. Další alternativou a jeho obětí je opět Lilly, která přichází za Jekyllem kvůli ošetření rány. Následně v expresivně vystavěném duetu je znásilněna a zavražděna.
V roli soudce i částečně vypravěče vystupuje herec Divadla F. X. Šaldy Tomáš Váhala, který posouvá jen některé díly a dramatické situace dopředu. Jeho výkon je však výrazný, sympatický. Stejně jako hudební předloha i zvuková kulisa Petra Čermáka, jež pomáhají kompaktně držet opus pohromadě. Na premiéře bylo znát velké zaujetí tanečního souboru a všech tvůrců pro věrohodné převyprávění a stupňování příběhu R. L. Stevensona.
Nelze inscenaci hodnotit jako něco zcela překvapivě nového, ale divácky je téma přitažlivé. Dobře rozvržené do obou prostorů – na proscénium i na zadní scénu. Scénograf Aleš Valášek zároveň vytvořil přespříliš realistickou laboratoř, oproti dalším prostředím, jež spočívala v jednoduchých náznacích (židle, stolky v kavárně). Kostýmy jsou dost dobové, ale plně akceptují anglickou provinční atmosféru.
Psáno z premiéry 13. května 2016, Malé divadlo – Divadlo F. X. Šaldy Liberec.
Jekyll & Hyde / Znáte své druhé já?
Scénář, režie a choreografie: Marika Hanousková
Činoherní scénář: Tomáš Váhala
Hudba a nahrávka: Petr Čermák a Miloš Vondráček
Scéna a kostýmy: Aleš Valášek
Inspice a korepetice: Elena Nagyová
Light designér: Pavel Hejret
Dramaturgie: Helena Syrovátková
Asistenti režie: Vlasta Vindušková a Tomáš Váhala
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem