Found & Lost – taneční duet švédské choreografky pro dvě silné ženy
zprávy
Charismatická choreografka, tanečnice a performerka Charlotta Öfverholm je známá svými vynalézavými, burleskními útoky na tanec a představuje fyzicky náročné, syrové pohybové divadlo. Ve své choreografické tvorbě kombinuje tanec, divadlo, ale nebojí se i dalších experimentů. Jejími tématy jsou především křehkost a brutalita mezilidských vztahů a rozkladná agresivita současného světa. Nevyhýbá se drsným, někdy až sebedestruktivním obrazům lidského těla. Její nejnovější dílo Found & Lost je fyzickou, poetickou a humoristickou podívanou. Choreografka se v něm zabývá především hledáním sebe sama skrze druhého člověka. „To, co dáte, také dostanete zpět. Hlas matky se vrací až do doby, než se rozhodnete vyrůst nebo zestárnout,“ říká Öfverholm a dodává: „Jediná věc, kterou máte pod kontrolou, jste vy sami...“
Charlotta Öfverholm pochází ze Švédska, ale dlouhou dobu žila a pracovala v New Yorku, kde tančila se skupinami, jako například Bill T. Jones / Arnie Zane Dance Copany, s Dwightem Rhodenem (Desmond Richardsons Complexions) či s Footprints Dance Company. V letech 1998–2000 působila také v proslulém londýnském souboru DV8 Physical Theatre. V Čechách se proslavila spoluprací s choreografem Janem Kodetem na díle Lola a Mr. Talk, které bylo nominováno na cenu Thálie v roce 2005.
„Kapela ZRNÍ, jejíž koncert bude následovat ihned po představení, je na české scéně naprostým originálem,“ uvádí divadlo Ponec. „Její zvuk je ovlivněn rodným industriálním Kladnem, táhlými volnými poli i rychlými pohyby strojů. Sdělení jejich písní jsou velmi emotivní a naléhavá. Prochází od ponurých nočních ulic, plných zimy a strachu, až k naprosté euforii a fascinaci z maličkostí.“ Charlotta Öfverholm
Švédská tanečnice, choreografka a performerka Charlotta Öfverholm vystudovala v Los Angeles - univerzitu UCLA obor Film/TV/Video a divadelní institut Lee Strasberg. Jako zahraniční student byla i na stáži v ADT Alvina Aileyho. Dlouhou dobu žila a pracovala v New Yorku, kde tančila se skupinami jako například Bill T. Jones / Arnie Zane Dance Copany, s Dwightem Rhodenem (Desmond Richardsons Complexions) či s Footprints Dance Company. V roce 1996 se znovu přestěhovala do Evropy a tančila v množství projektů. Pracovala s Robertem Galvánem (Tanzcompagnie Giessen), Josephem Tmimem (Toláda Berlín), Ramonem Ollerem (Metros Barcelona), Robertem Poolem (Ballet Linz). U nás se proslavila spoluprací s choreografem Janem Kodetem na díle Lola a Mr. Talk, které se dlouho hrálo v pražském divadle Archa a bylo nominováno na cenu Thálie v roce 2005. V letech 1998–2000 působila Charlotta Öfverholm v londýnském souboru DV8 Physical Theatre. Ve Stockholmu pak pracovala s několika choreografy jako je například Dorte Olesen, Ossi Niskala či Richard Turbin.
Ve své choreografické tvorbě kombinuje Öfverholm tanec, divadlo, ale nebojí se i dalších experimentů. S flamencovou tanečnicí Gabrielou Gutarra vytvořila například netradiční kus kombinující klasický španělský tanec s moderním divadlem.
V současnosti je Charlotta Öfverholm uměleckou ředitelkou a hlavní choreografkou skupiny Compagnie Jus de la Vie, tančí a vede lektorské hodiny tance po celé Evropě. Letos v květnu vedla již podruhé workshop tance a divadla v Praze.
VerTeDance
Taneční seskupení VerTeDance funguje na české taneční scéně od roku 2004. Mezi zakládající členy patří Tereza Ondrová a Veronika Kotlíková, obě tanečnice, choreografky a pedagožky současného tance, a Pavel Kotlík, světelný designér a šéf techniky divadla Ponec. Produkci souboru zajišťuje Markéta Faustová, mimo jiné redaktorka časopisu Taneční zóna. Tvorba VerTeDance je různorodá a pohybuje se od současného tance, např. Transforma (2010) v chor. Mayi Lipsker (Izrael), přes tanečně-divadelní a divadelní projekty (Případy doktora Toureta (2009, r.: Anna Polívková), až k site-specific. Specifikou VerTeDance je přesah jejich umělecké činnosti do konkrétní problematiky naší společnosti. Příkladem může být představení Emigrantes připravené v koprodukci s Divadlem Archa, které poukazuje na řešení tematiky emigrantů. Skupina již v tuto chvíli pracuje na tanečním představení s fyzicky handicapovanými lidmi.
Soubor si pravidelně zve ke spolupráci choreografy ze zahraničí, se kterými vytváří živá taneční díla. Tak tomu je i v choreografii Found + Lost, která byla připravena v koprodukci s Divadlem Konvikt o.s. a ve spolupráci se švédskou choreografkou Charlottou Öfverholm.
Skupina obdržela v roce 2005 prestižní Cenu Sazky za objev v tanci. V roce 2010 se Tereza Ondrová stala Tanečnicí roku. Domovskou scénou VerTeDance je divadlo Ponec. Svá představení uvádí skupina pravidelně jak v českých regionálních městech, tak v zahraničí: v Německu, Belgii, na Ukrajině, v Rumunsku, Polsku a Maďarsku.
Zdroj: Divadlo Ponec
Foto: Vojtěch Brtnický
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 11 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 11 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 13 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 25 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace